Annons

Säljer träningskläder till 150 länder – nu tar duon in 60 miljoner kronor

Helen Van och Tekla Acs på Aim'n som säljer träningskläder till kvinnor på nätet.
Helen Van och Tekla Acs på Aim'n som säljer träningskläder till kvinnor på nätet.
Nätbutiken Aim'n säljer egendesignade träningskläder med hög lönsamhet och växer med 80 procent på årsbasis.  ”Målet är att nå fler kvinnor världen över”, säger medgrundaren Helen Van efter bolagets första riskkapitalrunda.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska e-handelsbutiken Aim'n säljer i dag träningskläder till kvinnor i 150 länder. 

Nu tar bolaget – vars resa började för sex år sedan med en serie inlägg på Instagram av grundarna Helen Van och Tekla Acs – in sina första pengar utifrån.

Läs även: Sociala medier satte fart på Aim'n: ”Sålde slut på 4,5 timme”

Investeringen på 60 Mkr som kommer från Boo.com-veteranen Patrik Hedelins riskkapitalbolag Eequity är en av de större som har gjorts på senare år i ett svenskt startupbolag med ett helkvinnligt grundarteam.

”Vi är tacksamma över den här resan och jättetaggade inför framtiden. Vi ska fortsätta att sikta högt”, säger Helen Van.

”Vi hade båda länge drömt om att driva eget, designa träningskläder och kunna påverka kvinnor positivt. Eftersom Aim'n gick över förväntan från start tog det inte lång tid innan våra sambor sa upp sig från sina jobb och började jobba heltid med oss”, säger Tekla Acs, vars sambo Robin Mostacero i dag är vd för den svenska grenen av Aim'n.

För räkenskapsåret som slutar i mars räknar bolaget med en omsättning på 120 miljoner kronor och en marginal på omkring 25 procent. Enligt Eequity växer bolaget nu med 80 procent på nätet på årsbasis.

Investeringen ska bland annat användas till att bredda produktsortimentet, öka marknadsföringen och att nyanställa.

”Det är många projekt och drömmar vi inte kunnat genomföra för att vi inte har haft tid eller tillräckligt med kapital, men som vi kan lägga fokus på nu”, säger Tekla Acs.

”Målet är att nå fler kvinnor världen över”, lägger Helen Van till.

Huvudkontoret ligger i Halmstad och dessutom har man kontor i Kina och ett dotterbolag på Nya Zeeland. Det sistnämnda landet har jämte Sverige seglat upp som den viktigaste marknaden. 

Kontakten med kunderna sker fortfarande främst genom sociala medier som Instagram och Facebook. Sin spets har bolaget i den nära kontakten med kunderna, enligt grundarduon.

”Vi är väldigt värdestyrda och det har varit viktigare att kunna påverka än att tjäna pengar. Vi behöver inte låtsas för att bygga vårt varumärke utan har helt utgått ifrån vad som känns rätt”, säger Tekla Acs.

Patrik Hedelin, medgrundare på Eequity – som tidigare har investerat i snabbväxande svenska nätbutiker som Na-kd, Footway och Ideal of Sweden – har stora förhoppningar på sitt nytillskott.

”Det är kvinnliga grundare som säljer till andra kvinnor och vi gillar kombinationen av hög tillväxt och hög lönsamhet. Vi tänker att Aim'n ska kunna bli ett nytt miljardbolag i vår portfölj”, säger han.

Läs även: Boo.com-veteranen plockar in miljardbelopp i ny rekordfond


Fakta: Det här är Aim'n

Gör: Säljer träningskläder till kunder i 150 länder.

Grundare: Tekla Acs och Helen Van.

Var: Huvudkontoret ligger i Halmstad men bolaget har även kontor i Kina och ett dotterbolag på Nya Zeeland.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer