Hoppa till innehållet

Samlar dina försäkringar i sin app – tar in 4 miljoner: ”Har 6000 användare”

Den digitala försäkringsrådgivaren Insurely tar in knappt 4 miljoner kronor inför en bredare lansering av sin app. ”Det är väldigt svårt för konsumenter att ha koll på allting”, säger medgrundaren Lotta Rauséus.

Insurelys två grundare Lotta Rauséus och Martin Einemo.
Insurelys två grundare Lotta Rauséus och Martin Einemo.Foto: Press.

Techbolaget Insurely har byggt en app som låter konsumenter få tillgång till alla sina försäkringar. Målet med tjänsten är att kunderna ska kunna säkerställa att de inte har två eller fler försäkringar för samma ändamål, eller att man saknar en viktig försäkring. 

Nu tar bolaget bakom plattformen in 3,7 miljoner kronor i nytt kapital från en rad affärsänglar.

”Vi har lanserat en första version av tjänsten och har redan drygt 6 000 användare. Nu ska vi först och främst investera i fortsatt produktutveckling och marknadsföring för att nå ut bredare”, säger marknadschefen Lotta Rauséus.

Bland investerarna utmärker sig Elias Jacobson, som tidigare var vd på AI-bolaget Peltarion och Robert Chirico Willstedt, medgrundare av mobilspelet Quizkampen.

Bakom Insurely, eller The Great Collective som bolaget heter på pappret, står Martin Einemo och Lotta Rauséus. De båda arbetade tidigare som konsulter på Ernst & Young. Till medgrundarna räknas även Johan Forsman och Eric Sevelius som byggt den tekniska plattformen.  

Appen är gratis att använda för kunderna. Efter att de loggat in med hjälp av bank-id sammanställer Insurely en bild av konsumentens alla försäkringar.

”Vi är unika i Sverige. Det finns ett fåtal liknande aktörer utomlands men inga direkta konkurrenter, därför vill vi ganska snabbt expandera internationellt”, säger hon.

Lotta Rauséus säger att det inte är helt ovanligt att ett hushåll har upp till tio olika försäkringar, utspridda på ett antal olika bolag.

”I appen visualiserar vi både dina privata försäkringar och de som du har hos arbetsgivaren. Det är väldigt svårt för konsumenter att ha koll på allting. Vi vill bli den digitala försäkringsrådgivaren”, säger hon.

Läs mer: Här är startupbolaget som säkrar dina försäkringspengar 

Tanken är att under hösten lägga till en funktion som göra att kunderna även kan byta eller lägga till försäkringar direkt i appen. Det är också så bolaget ska tjäna sina pengar.

Insurely kommer ta en procentandel på varje försäkring som säljs genom plattformen, genom att ta betalt av försäkringsbolagen.

”Insurely kommer att vara en så oberoende och transparent aktör som möjligt. Det kommer att vara tydligt vilka bolag vi säljer från och inte, och alla erbjudanden syns och jämförs i appen”, säger hon.

Det finns andra digitala uppstickare på försäkringsmarknaden som vunnit mark den senaste tiden. Insurello är till exempel ett teknikbolag som hjälper användare att få ut sin rättmätiga ersättning från olika försäkringsbolag, medan Hedvig ger ut egna hemförsäkringar genom sin app till över 15 000 svenskar.

Lotta Rauséus menar att däremot inte är aktuellt för Insurely att ge ut egna försäkringar i ett första skede.

”Vi tror att konsumenter fortsatt vill köpa starka varumärken. Men det behöver bli mer lättillgängligt. Framöver kan vi titta på att ge ut egna försäkringsprodukter, om efterfrågan finns. Vi utesluter ingenting”, säger hon.

Läs mer: Försäkrar 15 000 svenskar – Hedvig tar in 100 miljoner kronor i riskkapital 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera