Techbolaget Insurely har byggt en app som låter konsumenter få tillgång till alla sina försäkringar. Målet med tjänsten är att kunderna ska kunna säkerställa att de inte har två eller fler försäkringar för samma ändamål, eller att man saknar en viktig försäkring.
Nu tar bolaget bakom plattformen in 3,7 miljoner kronor i nytt kapital från en rad affärsänglar.
”Vi har lanserat en första version av tjänsten och har redan drygt 6 000 användare. Nu ska vi först och främst investera i fortsatt produktutveckling och marknadsföring för att nå ut bredare”, säger marknadschefen Lotta Rauséus.
Bland investerarna utmärker sig Elias Jacobson, som tidigare var vd på AI-bolaget Peltarion och Robert Chirico Willstedt, medgrundare av mobilspelet Quizkampen.
Bakom Insurely, eller The Great Collective som bolaget heter på pappret, står Martin Einemo och Lotta Rauséus. De båda arbetade tidigare som konsulter på Ernst & Young. Till medgrundarna räknas även Johan Forsman och Eric Sevelius som byggt den tekniska plattformen.
Appen är gratis att använda för kunderna. Efter att de loggat in med hjälp av bank-id sammanställer Insurely en bild av konsumentens alla försäkringar.
”Vi är unika i Sverige. Det finns ett fåtal liknande aktörer utomlands men inga direkta konkurrenter, därför vill vi ganska snabbt expandera internationellt”, säger hon.
Lotta Rauséus säger att det inte är helt ovanligt att ett hushåll har upp till tio olika försäkringar, utspridda på ett antal olika bolag.
”I appen visualiserar vi både dina privata försäkringar och de som du har hos arbetsgivaren. Det är väldigt svårt för konsumenter att ha koll på allting. Vi vill bli den digitala försäkringsrådgivaren”, säger hon.
Läs mer: Här är startupbolaget som säkrar dina försäkringspengar
Tanken är att under hösten lägga till en funktion som göra att kunderna även kan byta eller lägga till försäkringar direkt i appen. Det är också så bolaget ska tjäna sina pengar.
Insurely kommer ta en procentandel på varje försäkring som säljs genom plattformen, genom att ta betalt av försäkringsbolagen.
”Insurely kommer att vara en så oberoende och transparent aktör som möjligt. Det kommer att vara tydligt vilka bolag vi säljer från och inte, och alla erbjudanden syns och jämförs i appen”, säger hon.
Det finns andra digitala uppstickare på försäkringsmarknaden som vunnit mark den senaste tiden. Insurello är till exempel ett teknikbolag som hjälper användare att få ut sin rättmätiga ersättning från olika försäkringsbolag, medan Hedvig ger ut egna hemförsäkringar genom sin app till över 15 000 svenskar.
Lotta Rauséus menar att däremot inte är aktuellt för Insurely att ge ut egna försäkringar i ett första skede.
”Vi tror att konsumenter fortsatt vill köpa starka varumärken. Men det behöver bli mer lättillgängligt. Framöver kan vi titta på att ge ut egna försäkringsprodukter, om efterfrågan finns. Vi utesluter ingenting”, säger hon.
Läs mer: Försäkrar 15 000 svenskar – Hedvig tar in 100 miljoner kronor i riskkapital