Hoppa till innehållet

Samsung börjar sälja datorer i Sverige – har Apples kunder i sikte

Har Samsung samma dragningskraft i sitt varumärke som Apple? Det hoppas i alla fall den koreanska techjätten inför återlanseringen av laptops i Sverige. ”Vi positionerar oss för framtiden”, säger produktchefen Fredrik Pantzar.

Fredrik Pantzar på Samsung är ansvarig för pc-lanseringen i Norden. På bilden syns företagets nya Galaxy Book Flex.
Fredrik Pantzar på Samsung är ansvarig för pc-lanseringen i Norden. På bilden syns företagets nya Galaxy Book Flex.

Det var i samband med lanseringen av mp3-spelaren Ipod som Apple lade grunden till sitt ekosystem. Den hett eftertraktade musikspelaren för ”tusentals låtar i din ficka” var länge låst till Apples datorer för synkronisering.

Snabbspolar vi 20 år framåt i tiden är Apples produktportfölj fortfarande – förmodligen – den mest eftertraktade totalt sett, trots att du i dag mycket väl kan ha en Iphone och samtidigt en pc.

”Operativsystemet som det var förr har spelat ut sin roll. I dag behöver du bara komma åt dina resurser, beroende på vad du använder. Det kan vara Googles mejl, Spotify eller dina bilder, men det spelar ingen roll vilket operativsystem du kör”, säger Samsungs Fredrik Pantzar.

Det talar för att det ekosystem han just nu marknadsför i Sverige kan lyckas.

Vi är redan störst i världen på mobiltelefoner och har varit ett tag

Samsung har förstås ett enormt ekosystem, sett till hela bolaget – från tv-apparater till tvättmaskiner.

Men kärnan i människors liv utgörs i dag av mobilen, surfplattan och persondatorn.  Möjligtvis går att argumentera för att även smarta klockor, hörlurar och tillbehör av den typen kan räknas in.

”Vi är redan störst i världen på mobiltelefoner och har varit ett tag”, poängterar Fredrik Pantzar.

Men efter några år utan datorer på den svenska marknaden är det nu alltså dags att börja erbjuda laptops igen – tre modeller, för att vara exakt.

Läs mer: Samsung rivstartar nya mobilåret – nu måste Apple jaga på riktigt

”Vi tycker inte riktigt att det är någon som tagit kommando på pc-marknaden. Ingen som gjort något folk verkligen vill ha och inga nyheter”, säger han och menar att Samsung tittar på pc-sidan på ett nytt sätt.

Det han framför allt nämner som nyckelfaktor bakom att ta tillbaka datorer till svenska kunder är trenden ”thin and light” – tunna och lätta datorer. En genre där bolaget tycker sig vara starka.

”Thin and light som segment har fördubblats de senaste fem åren. Även så kallade ’two in one’ växer, även om det inte går lika snabbt”, säger Fredrik Pantzar och syftar på datorer som också fungerar som surfplattor. Antingen genom att ta bort tangentbordet eller vrida skärmen så att tangentbordet göms.

Just surfplattor har inte rosat marknaden som många en gång förutspådde.

Läs mer: Test: Så bra är Apples nya Ipad Pro – ”Äntligen med muspekare”

”Vi ser att människor använder produkterna olika, men att de inte överger sin dator. På den är du mer kreativ och skriver, medan du kanske föredrar telefonen för sociala medier”, säger han och förklarar en annan trend: 

”Det vi också ser är att mobiloperatörerna börjar bli redo för ett abonnemang för kunderna, men över flera produkter. Det är något vi ser komma och en framtid vi vill positionera oss för”, säger han.

I ett sådant scenario skulle alltså Samsungs kunder kunna skaffa ett abonnemang – förmodligen 5g – och sedan ges tillgång till nätet i alla sina produkter.

Läs mer: Test: Det här behöver du för att få 5g – och så snabbt är det

Datorerna som släpps nu har dock varken 5g- eller 4g-kompabilitet, trots att samma produkter har det på andra marknader.

Känner ni att ert varumärke är starkt nog att locka in kunder som redan har era telefoner i det här ekosystemet?

”Ja, jag tror på vår ’fan base’. Vi ser att det finns en stor efterfrågan på ekosystem som fungerar. Och vi får faktiskt frågor om var man kan hitta Samsungdatorer redan i dag, trots att vi inte haft dem på marknaden i Sverige på flera år.”

Hur ska ni sticka ut?

”Jag tycker att det finns ett hål på marknaden. Vi har funktioner som är unika, som till exempel att du kan ladda din telefon trådlöst genom att lägga den på datorns musplatta. Det ger en unik mobilitet. Och så är batteritiden väldigt bra i alla modeller – mellan 17 och 22 timmar.”

Datorerna kommer att lanseras med Windows 10 home edition. Processorerna är från Intel och Samsung säger att de siktar på det övre segmentet av laptops.

På andra marknader finns ännu fler modeller, några mobilprocessorer och operativsystemet Chrome os från Google. Om de kommer till Sverige vill Fredrik Pantzar inte spekulera i.

Läs mer: Börsraketen Beyond Meat öppnar fabriker i EU: ”Leder till lägre priser i Sverige”

Galaxy Book S
Galaxy Book S
Galaxy Book Ion
Galaxy Book Ion
Galaxy Book Flex
Galaxy Book Flex
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera