Hoppa till innehållet

Samsung Pay lanserar i Sverige – hann före Apple Pay

Koreanska mobiljätten Samsung lanserar sin mobila betaltjänst Samsung Pay i Sverige. Enligt bolaget accepteras tjänsten redan av de flesta befintliga betalterminaler. 

Thomas Ko, global chef vid Samsung Pay. Foto: Jack Mikrut
Thomas Ko, global chef vid Samsung Pay. Foto: Jack Mikrut

Antalet mobila betalalternativ fortsätter att växa. Nu lanserar koreanska Samsung en betaversion av sin ”blipp”-tjänst Samsung Pay i Sverige. Nyheten presenterades vid en välbesökt dragning vid Epicenter i Stockholm under torsdagsmorgonen. På plats var bland annat många av de banker och kortbolag som samarbetar med Samsung.

”Vi valde Sverige eftersom ni ligger mycket långt fram inom digitala betalningar. Jag har hört att färre än 2 procent av transaktioner i Sverige görs med kontanter här”, säger Thomas Ko, som är global chef, ”global vice president” vid Samsung Pay.

Läs mer: Samsung Pay utmanar Apple och Google i Europa

Sverige är det första landet i Norden och det andra landet i Europa att få ta del av Samsung Pay. Koreanska Samsung är världsledande inom så kallade Android-telefoner och marknadsledande i Sverige.

”Vårt mål är att bli en av de ledande mobila plånböckerna i Sverige och världen”, säger Thomas Ko, som är en amerikan, men med rötterna i Korea.

Än så länge har vi inte sett ett fundamentalt skifte mot mobila betalningar.

Han antyder att det kan ta ett år innan Samsung Pay har lanserats på bred front i Europa. 

Än så länge har Samsungs ärkerival Apple inte hunnit lansera sin snarlika betaltjänst Apple Pay i Sverige.

”Vi har ett annat erbjudande än Apple Pay. Men vi hoppas att många mobiltillverkare rullar ut nya tjänster. Än så länge har vi inte sett ett fundamentalt skifte mot mobila betalningar bland världens konsumenter”, säger Thomas Ko.

Samsung Pay presenteras som en enkel och säker mobil plånbok för betalningar i handeln. Den fungerar genom att användaren registrerar sitt befintliga betalkort i Samsung Pay-appen. Därefter kan man betala med mobilen genom att ”blippa” telefonen mot butikens betaldosa och godkänna med ett fingeravtryck.

Läs mer: Ökenvandringen fortsätter för Seamless mobila betaltjänst Seqr

Tjänsten skyddar bankuppgifterna på flera säkerhetslager. De tre främsta är fingeravtrycksverifiering, tokenisering (som bland annat skyddar kortnumret) och bolagets egen lösning Samsung Knox.

”Samsung har det säkraste betalsystemet inom Android-systemet”, säger Thomas Ko.

Samsung Pay bygger på den idag utbredda NFC-tekniken (Near Field Communication), samt Samsungs specialutvecklade lösning Magnetic Secure Transmission (MST). I dagsläget är NFC-penetrationen endast cirka 10 procent på svenska marknaden, medan närmare alla befintliga terminaler redan är kompatibla med MST-tekniken, enligt bolaget.

Enligt bolaget kan Samsung Pay synkas med i princip alla nya och befintliga betalterminaler i Sverige. Handlarna behöver därmed inte uppgradera den befintliga tekniken.

”Vi har investerat i MST-teknik i våra telefoner så att man även kan använda Samsung Pay hos mindre, familjeägda butiker på landsbygden”, förklarar Thomas Ko.

Betaversionen av Samsung Pay lanseras med stöd av flera svenska banker och kortnätverk. Med början under torsdagen kan användarna betala med anslutna kort från Eurocard, Mastercard, Nordea, SEB och Visa. Inom kort kommer fler partners att anslutas, bland annat Entercard, Handelsbanken, ICA Banken, Rikskuponger samt Swedbank och Sparbankerna. 

Fotnot:
Med NFC och MST kan Samsung Galaxy A5, Galaxy S7 och Galaxy S7 Edge användas för att göra säkra och kontaktlösa transaktioner nästan överallt där du kan betala med kort, enligt Samsung. Inom kort ska Samsung Pay även att fungera med smartklockan Samsung Gear S3 samt fler mobilmodeller.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera