Hoppa till innehållet

Samsung rivstartar nya mobilåret – nu måste Apple jaga på riktigt

Samsung rivstartar det nya mobilåret med två nya håll käften-telefoner. Nu blir det till att jaga för Apple och de andra, skriver Di Digitals Henrik Ek.

Om vi ska börja i den praktiska änden; Det är inte självklart i vilken ficka du ska ha Galaxy Z Flip. Om du har handväska är formatet mycket mer uppenbart tilltalande. 

Men alldeles oavsett är vikbara skärmar ett steg mot ett paradigmskifte i smartphonevärlden. Det här är det första trovärdiga exemplet på det.

Samsungs senaste vikbara telefon, Galaxy Z Flip.
Samsungs senaste vikbara telefon, Galaxy Z Flip.

Fliptelefoner var något som sparade plats redan på 00-talet, men försvann när 10-talets stora glasdisplayer blev melodin. När tekniken nu hunnit ikapp tekniken känns det inte mer än rimligt att ge vikbart en ny chans.

Z Flip är till och med tillverkad i glas, vilket får en att fundera på om definitionen av glas också har förändrats?

Den som hängt med i svängarna känner till att det här är Samsungs andra vikbara telefon. Galaxy Fold som var först ut var banbrytande, men fortfarande en läsplatta.

Samsung Galaxy Fold blir en regelrätt läsplatta i uppfällt läge.
Samsung Galaxy Fold blir en regelrätt läsplatta i uppfällt läge.

Z Flip är en smartphone som vilken smartphone som helst, samtidigt som den förstås inte är det.

Som pryl betraktat är inte värst på någonting – inte snabbast processor, inte bäst kamera, inte längst batteritid. Men den är något ännu viktigare; Annorlunda. 

Dina valmöjligheter de senaste åren har i princip varit begränsade till hur mycket pengar du mår bra av att ha kvar i plånboken till vilket operativsystem du föredrar. 

5,9 eller 6,2 tum stora skärmar – vem bryr sig?

En sak vi absolut bryr oss om är dock kameran. Den förutsätts bli bättre varje gång en ny telefon ser dagens ljus. ”Mobilen” är ju för många i första hand en kamera – och i andra hand en enhet för att dela bilderna du just tagit.

Men det är inget nytt i det, och det har varit det ”tråkiga” med mobilbranschen i ganska många år. Små förbättringar i kameran har varit de stora nyheterna.

Apple tog, för att vara rättvis, ett stort kliv framåt med Iphone 11 Pro vad gäller just kameran (och den bakomliggande mjukvaran), men när vi ser tillbaka på den om några år kommer även den att vara en modell i mängden.

Vilket för oss in på nästa Samsungnyhet – Galaxy S20 Ultra.

Om Z Flip har ett sparsmakat inre i utbyte mot ett spektakulärt yttre är S20 Ultra raka motsatsen.

Fullproppad med den senaste tekniken och fullt fokus på foto. Efter resonemanget ovan kanske den också borde höra hemma i facket av förtjänstfulla uppgraderingar, men inget för historieböckerna. Men S20 Ultra har en god chans att åtminstone få en egen fotnot i historien.

Med tre kameror (plus en selfiekamera) täcker den in hela spektrat från vidvinkel och standardvidvinkel till telelins. Men sensorn bakom standardlinsen är hela 108 megapixel (att jämföra med Iphone 11 Pros 12 megapixel). De många pixlarna möjliggör högre ljuskänslighet eftersom de vid låg belysning ”klumpas ihop” i serier om nio och bildar en större pixel som därmed blir mer ljuskänslig.

Och telegluggen levererar hela 4X optisk zoom (att jämföra med 2X i Iphone 11 Pro).

För att lyckas med det – det vill säga uppnå tillräckligt avstånd mellan lins och och sensor för att komma upp i 4X zoom – har Samsung placerat sensorn i mitten av telefonen, vinklad åt sidan med en spegel i 45 grader vid själva öppningen (tänk periskop).

Samsung promotar kamerariggen som att den har 100X zoom, men det är alltså digitalzoom. 

Med sådana otroliga siffror är det lätt att tro att kameran skulle dansa vals med konkurrenterna. Men riktigt så stor effekt har det faktiskt inte på slutresultatet. Samsungmjukvaran är också lite väl aggressiv med sin efterbehandling vad gäller skärpa och kontrast.

Samsungs kamerauppsättning i S20 Ultra. De tre linserna till vänster är kameror, till höger syns blixt och en avståndssensor.
Samsungs kamerauppsättning i S20 Ultra. De tre linserna till vänster är kameror, till höger syns blixt och en avståndssensor.

Samsungs lanseringar är årets första, men det är inte primärt tidpunkten som gör att de andra hamnat på efterkälken. De nämnda släppen är tveklöst två monumentala avtryck på marknaden. Röken har onekligen lagt sig efter de brinnande batterierna och Samsung går från pliktuppdateringar till att förändra samtalet.

Apple brukar vara duktiga komma in som tvåa med ny hårdvara, men ändå driva narrativet att de uppfinner allt på nytt.

Det blir väldigt svårt den här gången. Nu måste de jaga på riktigt.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera