Annons

Samsungs nya flaggskepp dyrast på marknaden: ”Telefonens Patek Philippe”

Oscar Otteborn är ny Nordenchef på Samsungs avdelning för mobiler, tablets, smarta klockor och andra tillbehör.
Oscar Otteborn är ny Nordenchef på Samsungs avdelning för mobiler, tablets, smarta klockor och andra tillbehör.
Den kostar närmare 23 000 kronor – högt till och med i premiumsegmentet. Men Samsung slår på stora trumman för lanseringen av den vikbara telefonen Galaxy Z Fold 2. ”Det är mobiltelefonens motsvarighet till en Patek Philippe”, säger den nya Nordenchefen Oscar Otteborn.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Apple är på väg med nya Iphone-modeller under hösten – Samsung ser till att hinna före med den nya jättesatsningen Galaxy Z Fold 2.

”Som telefontillverkare är det klart att du alltid vill vara först med det nya, men inom det här segmentet är vi långt före alla andra”, säger Oscar Otteborn, nytillträdd Nordenchef för Samsungs mobiler, surfplattor och andra mobila tillbehör.

Långt före är nästan en underdrift. På området vikbara telefoner är Samsung i princip ensamma, och inget tyder på att huvudkonkurrenten Apple är på väg in på området.

Den första modellen av Fold har inte blivit någon global säljsuccé, men lanseringen och de få exemplaren som sålts har onekligen dragit ögonen till sig.

Samsungs Galaxy Z Fold 2 är den koreanska techjättens nya stora satsning.
Samsungs Galaxy Z Fold 2 är den koreanska techjättens nya stora satsning.

Och den har tydligen gått tillräckligt bra för att Samsung nu att växla upp med Z Fold 2.

”Det vi hörde att många vara oroliga över med den första Fold-modellen var om den skulle hålla. Hur många gånger man skulle kunna vika den och så vidare. Det har vi adresserat i Fold 2. Den är väldigt rejäl. Känslan är verkligen av kvalitet. Jag brukar säga att det är en mobiltelefonens motsvarighet till en Patek Philippe”, säger Oscar Otteborn, med en referens till det legendariska schweiziska klockmärket.

Folk behåller sina telefoner längre, men de blir också dyrare

Han beskriver satsningen på vikbart som ”extremt viktig” för Samsung. Och det kommer kunderna bli varse ganska snart.

”Det kommer att synas överallt i våra kanaler. Vi har också breddat distributionen jämfört med den första modellen. Den kommer att finnas hos många fler handlare”.

Prislappen på 22 690 kronor gör den till Sveriges dyraste telefon.

Den dyraste modellen av Iphone som går att hitta kostar 18 895 kronor. Samsungs eget flaggskepp Note 20 Ultra kostar 15 690 kr.

Läs mer: Samsung börjar sälja datorer i Sverige – har Apples kunder i sikte

”Norden är en premiummarknad, vilket gynnar Samsung som är starka på innovation och teknik. Vi vill vara starkast i premiumsegmentet”, säger Otteborn och utvecklar:

”Z Fold 2 är en prestandamaskin. Den har allt och även om det är svårt att prata om målgrupp, så är den ett helt hemmakontor. Det är en tablet och telefon i samma. Vill man skippa PC:n så går det.”

Samsung har samarbetat med både Microsoft och Google inför lanseringen för att göra Officepaketet och operativsystemet Android anpassat för både den smala och breda skärmen.

Hur har ni klarat coronakrisen?

”Det har gått bra. Det gäller hela elektronikbranschen. Vi har sett ett skifte mot digitala kanaler och det har gynnat många, inklusive oss.”

Smartphonemarknaden har gått nedåt, folk behåller sina telefoner längre, hur ser ni på tillväxt i det klimatet?

”Folk behåller sina telefoner, men de blir också dyrare. Så värdet på marknaden minskar inte. Det finns fortfarande potential och tillväxtmöjligheter för oss.”

”I det korta perspektivet vill vi växa och komma upp i samma marknadsandel i Norden som vi har i resten av Europa (Samsung vill inte kommentera exakt vad det innebär, Di:s anm.). På lång sikt vill vi bli störst, förstås.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer