Hoppa till innehållet

Sårad Nokia-avknoppning satsar på Kina

Det finska startupbolaget Jolla har har några extremt tuffa år bakom sig. Nu hoppas bolaget att ett kinesiskt licensavtal ska vända den negativa trenden. 

Smartphone-modellen Jolla C släpptes 2016.
Smartphone-modellen Jolla C släpptes 2016.Foto: Jolla

Finska Jolla, grundat av tidigare Nokia-anställda, har tecknat ett exklusivt licensavtal med ett kinesiskt konsortium för sitt mobila operativsystem Sailfish OS. Det skriver Techcrunch.

Det nya avtalet innebär att konsortiet kommer att investera 250 miljoner dollar i utvecklingen av ett ekosystem kring Sailfish för Kina. 

Nyheten avslöjades av Jollas ordförande Antti Saarnio vid Mobile World Congress i Barcelona. ”Det är riktigt stora spelare bakom detta”, sade Antti Saarnio utan att avslöja några namn. Han tillade att de inblandade företagen har finansiella och andra resurser för att kunna skala operativsystemet i Kina.

Jolla grundades 2011 med målet att skapa en egen linje av surfplattor och smartphones baserade på det egenutvecklade operativsystemet Sailfish. 2015 tvingades bolag avskeda hälften av sina anställda på grund av brist på kapital och i samma veva tvingades man ge upp sina ursprungliga planer på att utveckla egen hårdvara. Sedan dess har Jolla bland annat fokuserat på att sälja sitt operativsystem till länders regeringar som ett alternativ till Android.

Sailfish OS har sedan tidigare fått officiell status i Ryssland vilket gör att det kan användas inom regeringen och andra myndigheter. Sailfish OS bygger på öppen källkod. I Ryssland samarbetar Jolla med det lokala företaget Open Mobile Platform som ska anpassa och vidareutveckla operativsystemet för den ryska marknaden.

Jollas övergripande syfte är att bryta Androids dominans och det genom fokus på de så kallade BRICS-länderna.

Finwire/Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera