Hoppa till innehållet

Sarah McPhee till Klarnas styrelse

Den tidigare SPP-vd:n Sarah McPhee tar plats i Klarnas styrelse. En förstärkning som kommer lägligt när betalbolaget nu expanderar i USA.

Sarah McPhee ny styrelseledamot i Klarna och vd:n Sebastian Siemiatkowski.
Sarah McPhee ny styrelseledamot i Klarna och vd:n Sebastian Siemiatkowski.Foto: Jonas Eng

Sarah McPhee har en bred bakgrund inom finansbranschen. Hon har bland annat arbetat som investeringsdirektör på AMF och var fram till i somras vd för pensionsförvaltaren SPP. Nu har hon rekryterats till Klarnas styrelse, efter ett tips från styrelseordföranden Eva Cederbalk.

”Vi tog in ett antal personer och Sarah var bäst helt enkelt. Vi har en rätt prominent styrelse där hon passar in bra och kan bidra”, säger Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.

Att sitta i styrelser för finansiella bolag har blivit ett större ansvar efter att Finansinspektion de senaste åren skärpt kraven. Både Sarah McPhee och Sebastian Siemiatkowski påpekar att en viktig del i styrelsearbetet är att hantera regulatoriska frågor.

”Det kan vara svårt att hinna med strategiskt förändringsarbete samtidigt som man behöver sköta det nödvändiga regelarbetet. Det var viktigt för mig att försäkra mig om att både strategi och regelverk tog plats i styrelsearbetet”, säger Sara McPhee.

Enligt Sebastian Siemiatkowski är styrelsens viktigaste frågor just regleringar och tillväxt.

”Det finns så klart en massa superhemliga projekt som vi jobbar på. Men bortsett från dem är det mycket regulatoriska frågor, det tar tid att säkerställa att vi lever upp till alla lagar och regler. Man glömmer ofta att det här är en rätt komplex verksamhet. Sen handlar mycket just nu om USA-lanseringen”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Sarah McPhee kommer från den traditionella sidan av finansbranschen medan Klarna ses som en förnyare.

”Jag är klar över att finanssektorn måste förändras. Det handlar mycket om att förändra förhållningssätt och fokusera på kunden, något som finanssektorn knappast är känd för. Man talar om fintech och teknik men den stora skillnaden är att inställningen till kunden är annorlunda”, säger hon.

I Klarnas styrelse sitter nu, utöver Sarah McPhee och bolagets grundare, den tidigare SBAB-chefen Eva Cederbalk, Asos tidigare internationella chef Jon Kamaluddin och riskkapitalisterna Michael Moritz och Anton J. Levy. Sebastian Siemiatkowski säger att det är viktigt att inte bara hämta inspiration från heta teknikbolag utan också från mer traditionella bolag.

”Det är klart att vi tycker att Facebook och Google är spännande men vi är inspirerade av Ikea och Handelsbanken också. Handelsbanken är väldigt intressant med sin modell med självständiga kontor. Det är så lätt är att tro att allt gammalt är dåligt”, säger han.

Klarna rapporterade nyligen en rekordvinst på 163 Mkr för första halvåret i år. Men fokus nu ligger snarare på bolagets USA-lansering än på att fila på vinstmarginalerna. Något som lockar Sarah McPhee.

”Jag vill gärna arbeta mer mot USA och det gör det här extra intressant. Jag har amerikansk bakgrund, har jobbat för General Electric och sitter också i Axel Johnsons styrelse i USA”, säger Sarah McPhee.

Hon ser tre långsiktiga framgångsfaktorer för ett finansföretag som Klarna.

”Det handlar om förtroende för att bolaget kommer att förenkla mitt liv, se till mitt bästa och finnas kvar om 100 år. Det är ytterst få som lever upp till de där sakerna, branschen är fortfarande i en förtroendekris. Men kan Klarna fixa det så kommer det att gå väldigt bra”, säger Sarah McPhee.

Blir du ägare i Klarna nu när du går in i styrelsen?

”Det vet vi inte, men det är inget sagt i dag”, säger hon.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera