Hoppa till innehållet

SAS-Janne och techgurun Annika Steiber går in i Nepas styrelse

Svenska analysföretaget Nepa hjälper bolag som Spotify, Facebook och Ikea att samla in kunddata. Nu får de förstärkning i styrelsen av den före detta SAS-chefen Jan Carlzon och digitaliseringsexperten Annika Steiber.

Styrelseproffset Jan Carlzon och forskaren Annika Steiber går in i styrelsen för Nepa.
Styrelseproffset Jan Carlzon och forskaren Annika Steiber går in i styrelsen för Nepa.Foto: kollage

Svenska Nepa hjälper företag att samla in data om hur kunderna agerar och vad de tycker om verksamheten. Bland bolagets kunder finns exempelvis Spotify, Facebook, Ikea och BBC. 

Läs även: Facebook öppnar dörren för svenska Nepa 

Nepa har tidigare tagit in techentreprenören Bo Mattsson i styrelsen och fyller nu på med ytterligare två tungviktare. Den ena är styrelseproffset Jan Carlzon som är mest känd för att suttit som vd för flygbolaget SAS mellan 1981 och 1993. Han är även medgrundare till e-handelsplattformen CDON. 

”Som investerare har jag sett Nepa växa i flera år och jag är väldigt exalterad av att ha en mer aktiv roll som styrelseledamot. Som vd, författare och investerare har jag varit en förespråkare för kunddrivna strategier. Därför tror jag även starkt på Nepas verktyg för kundupplevelsen, som lösningen för att driva kundengegemang som ger bättre konkurrenskraft och resultat i botten”, säger Jan Carlzon i ett pressmeddelande.

Läs även: Malmöbolag hjälper butiker analysera kundernas nätsökningar 

Förutom Jan Carlzon tar även forskaren och författaren Annika Steiber plats i styrelsen. Baserad i Silicon Valley är hon bland annat chef för Berkeley Research Group och vd på konsultbolaget A.S. Management Insights. 

Nepa noterades på First North under våren 2016 och hade en toppnotering i januari 2017 när bolaget värderades till cirka 900 miljoner kronor. Sedan dess har marknaden för bolaget kylts ned och börsvärdet ligger nu på drygt 510 Mkr. 

För det senaste kvartalet redovisade bolaget en nettoomsättning på 57,6 Mkr med en bruttovinst på 42,7 Mkr. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera