Hoppa till innehållet

SBAB köper mobiltjänst av KTH-företag

Den statliga bolånebanken SBAB har slutit en "hållbarhetsdeal" med det KTH-grundade energibolaget Greenely, vars mobilapp mäter hushållens elkonsumtion.

Greenely: Christina Skoglund, Business Developer, Tanmoy Bari, vd, Fredrik Hagblom, Product Manager och Muhammad Al Abassi, R&D Manager.
Greenely: Christina Skoglund, Business Developer, Tanmoy Bari, vd, Fredrik Hagblom, Product Manager och Muhammad Al Abassi, R&D Manager.

Affären kan sägas vara ett led i det hållbarhetsarbete som SBAB har velat profilera sig med under en tid och bankens vd Klas Danielsson är nöjd med det nya samarbetet.

"Vi har sedan ett år tillbaka valt att till 100 procent fokusera på vår bolåneaffär. För oss handlar det om alla aspekter på våra kunders boende och energiförbrukningen är en viktig del i den samlade hushållsekonomin. Därför har vi funderat på vilka mervärdestjänster vi ska kunna erbjuda framöver", säger han.

Greenelys mobilapp mäter användarnas elförbrukning genom att analysera den data som lagras i de smarta elmätarna som finns i många hem, samt ett antal andra parametrar. När man använder tjänsten syns ett träd på mobildisplayen, som vissnar vid en hög elförbrukning och grönskar vid en låg.

Tanken är att appen ska börja erbjudas SBAB:s kunder från och med årsskiftet och på Greenely ser man också fram emot samarbetet.

"Det känns givetvis stort. SBAB är vår första stora kund, samtidigt som vi i början hade lite svårt att förstå kopplingen mellan människors energiförbrukning och banksektorn. Men det blev tydligare med tiden", säger Greenelys vd Tanmoy Bari.

Vad SBAB betalar för användandet av Greenleys app vill ingen av parterna kommentera. Men givet affärens utformning är det högst rimligt att affären är värd ett sjusiffrigt belopp för energiföretaget. Exakt i vilken skala SBAB:s kunder inledningsvis ska få ta del av Greenleys tjänst är heller inte helt klart.

"Det är möjligt att vi börjar med ett mindre steg, till exempel med villakunderna", säger Klas Danielsson.

Totalt har banken i dag runt 160 000 hushåll som bolånekunder, samt ytterligare 100 000 hushåll på inlåningssidan. Greenely är ett relativt nystartat energiföretag, som är grundat av KTH-studenter och bildades så sent som februari 2014. Elmätarappen har helat tiden utgjort kärnan i startupbolagets verksamhet.

"Tjänsten är tänkt som ett verktyg för de som vill veta hur mycket pengar de kan spara genom minskad elförbrukning. Till skillnad från många andra liknande program krävs heller inte någon ytterligare hårdvaruinstallation, utan det räcker med att man har appen", säger Tanmoy Bari.

Läs mer: KTH-studenter bygger Snapchat för video.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera