Hoppa till innehållet

Scandic Hotels lanserar coworking-koncept – aktien stiger

Pandemin har slagit hårt mot Scandic Hotels. Nu lanserar hotelloperatören ett nytt coworking-koncept på närmare 270 hotell i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Polen. Aktien stiger på beskedet. 

Jens Mathiesen, vd för Scandic.
Jens Mathiesen, vd för Scandic.

Konceptet erbjuder en bekväm plats för arbete utanför kontoret eller hemmakontoret, utrustat med wi-fi, kaffemaskin och tillgång till en lugn miljö för bästa arbetsro. Erbjudandet bygger på enkelhet och är fritt från bindningstider, enligt bolaget.

Priserna är låga, jämfört med övriga coworking-sektorn. 

Att sitta en dag kostar knappt 200 kronor, en vecka knappt 800 kronor och en månad knappt 2000 kronor.

Läs mer: Scandic SHOT -0,52%Dagens utveckling kammar hem flest coronamiljoner

”Allt fler söker moderna kontorslösningar och vi ser en ökad efterfrågan av dynamiska arbetsytor och miljöer närmare hemmet eller på resan. Med våra 270 hotell i sex länder kan vi erbjuda flexibla, inspirerande och kostnadseffektiva arbetsytor oavsett var du befinner dig”, säger Jens Mathiesen, vd och koncernchef på Scandic Hotels.

Coworkingplatserna är öppna dygnet runt och det finns möjlighet till mötesrum för 150 kronor per timme, baserat på tillgänglighet.

Läs mer: Startuphubben lämnar Wework – flyttar till nytt budgetkontor

Coronapandemin har slagit hårt mot Scandic Hotels som backat med närmare 60 procent på börsen sedan årsskiftet. En halvtimme efter börsens öppning under tisdagen hade dock aktien stigit med närmare 4 procent. Följ kursen här

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera