Annons

Scania: Snart har vi en miljon uppkopplade fordon

Scania genomgår en stor digitaliseringsvåg som förändrar företaget i grunden. ”Man kan inte göra teknikval som sträcker sig över tre, fyra eller fem års perspektiv längre”, säger Fredrik Callenryd, chef för produktplanering på Scania.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Digitaliseringen av fordonsbranschen sker på många fronter. Inom branschen pratar man ofta om tre ben i framtidens fordon: Elektrifiering, uppkoppling och automatisering. 

I racet om att kunna leverera framtidens fordon redan i dag tvingas bolagen till stora förändringar för att vara snabbare i sina beslut och sin utveckling. Takten går svindlande fort och utmaningarna är många.

”2011 hade Scania 20 000 uppkopplade fordon, i dag har bolaget över 350 000 uppkopplade fordon. Vi ser framför oss en ganska nära framtid med en miljon uppkopplade fordon och komponenter i fordon, efter det väntar runt många miljoner enheter. Det innebär en hel del utmaningar”, säger Fredrik Callenryd, chef för produktplanering för Scania Connected Services, som jobbar med utvecklingen av uppkopplade tjänster i Scanias fordonsflotta.

Uppkoppling i fordon kan innebära en rad olika tjänster och produkter. Bland annat jobbar man med färdskrivare, bränsleeffektivisering och säkerhetsåtgärder. 

Scania jobbar också med att få bättre data kring kring när serviceintervaller bör infalla, allt för att bilarna ska rulla på vägarna så ofta som möjligt.

Det innebär att stora mängder data nu kan samlas in från alla delar av en bil som är uppkopplade. Uppkopplingen innebär ett systemskifte som sätter stor prägel på Scania, menar Fredrik Callenryd.

”Data skapar massor med möjligheter. Förr var vi flera personer som åkte ut och skulle träffa en person, kanske inte ens i Sverige, som skulle ge oss feedback. Nu kan vi få vi högkvalitativ information utan att behöva resa. Det frigör en otrolig möjlighet att kunna skräddarsy produkterna och kundanpassa”, säger han och tillägger: 

”Snabbheten förlöser kreativitet och vi kan jobba med affärsnytta mycket snabbare. Det som inte ens var möjligt för tre år sedan, då var det stora projekt som tog månader eller år, det gör vi på en vecka nu.”

Rent konkret kan det handla om att Scania genom datainsamlingen via de uppkopplade tjänsterna i lastbilarna, får information om hur en enskild bildel agerar ute på vägarna. 

”Vi är ett ingenjörsdrivet företag med många otroligt duktiga ingenjörer som vet mycket väl hur deras komponent är tänkt att fungera. Men i praktiken vet man inte exakt hur användningsfall fungerar och det finns undantagsfall och specialfall som är svåra att hitta. Helt plötsligt kan man med hjälp av datan jobba med den och då upptäcker man att komponenterna fungerar annorlunda.”

En del av arbetet med att koppla upp fler fordon och fler delar i dem är att jobba mot hållbarhetsmål. Fordonsindustrin har stora utmaningar i att ta fram effektiviserande lösningar som leder till att transporter inte står för samma påverkan på klimatet som man gör i dag. Där kommer Scanias uppkopplade tjänster in för att exempelvis optimera förbrukningen.

I en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i mitten av maj sa Scanias vd Henrik Henriksson att marknaden för tunga lastbilar i Europa ser fortsatt stabil ut. Försäljningssiffrorna baserades delvis på hur de uppkopplade bilarna nyttjas, kunskap som Scania tillskansar sig genom datan som samlas in. 

”Början på året har varit stabilt när det gäller orderingången. Vi ser inga signaler på att Europa skulle bromsa in”, sa Henrik Henriksson.

Ett hinder med att jobba med stora datamängder är att kunna hantera den på rätt sätt, inte minst i och med att ett globalt bolag som Scania jobbar på olika marknader med olika syn på data, berättar Fredrik Callenryd.

”Datalagar poppar upp och alla tänker inte om dataskydd så som vi tänker i Europa. Kina, Brasilien och Turkiet har olika lagstiftningar som vi måste hantera. Våra ingenjörer sitter i Södertälje, det är en utmaning.”

Scania är just nu inne i en process där man flyttar ut delar av de digitala tjänsterna till molnlösningar hos bland andra Amazon Web Services, Microsoft och Google. 

Det innebär att resurser läggs om och att man kan ta vara på de verktyg som molnleverantörerna erbjuder, i stället för att behöva bygga alla mjukvaror, datahanteringar och databaser från grunden. 

Bakom flytten ligger tanken om att frigöra kreativitet och resurser på andra delar än att bygga datasystem och driva underhåll av serverhallar i samma storlek som tidigare. 

En eftersträvansvärd effekt är att som storbolag bli snabbare och mer träffsäker i beslutsleden. Det är ingen liten utmaning för ett bolag som under senaste kvartalet omsatte 36,1 miljarder kronor och nådde ett resultat på 4,2 miljarder. 

”Man kan inte göra teknikval som sträcker sig över tre, fyra eller fem års perspektiv längre. Varje dag kommer nya tjänster och lösningar”, säger Fredrik Callenryd.

För inspiration tittar bolaget bland annat på startupvärlden där utmanare och innovatörer frodas. Svenska Einride, som nyligen lanserade tester av kommersiella transporter på allmän väg mellan DB Schenkers godsterminaler i Jönköping, är ett bolag som Fredrik Callenryd nämner att man tittat på.

”De är gamla kollegor, det är kul att se att de kommit loss. Vi försöker hitta samma sätt att jobba, att bryta sig loss från traditionella sätt att jobba och bli mer snabbrörliga för att komma ut i verkligheten att prova, som Einride gör.”

Samtidigt lyfter Fredrik Callenryd ett varnande finger för Einrides framtid.

”Tekniken är inte det som kommer vara det stora hindret, det är förmågan att ta en bra produkt och sätta den på marknaden och skala upp försäljningen. Där har vi stora fördelar i och med att vi har strukturen på plats.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies