Di Digital berättade tidigare i veckan om att världens storbolag slår rekord i att investera i innovativa småbolag och att de svenska storföretagen hänger på trenden. Nu har även lastbilsjätten Scania, som ägs av världens största biltillverkare Volkswagen, beslutat sig för att ge sig in i racet.
Läs mer: Därför vill storbolagen ha en egen startup
Det nya bolaget har döpts till Scania Growth Capital och ska ägna sig åt satsningar inom företagsanknutet riskkapital, så kallat corporate venture capital.
”Genom Scania Growth Capital vill Scania investera i lovande, innovativa och entreprenörsdrivna bolag. Att tidigt få tillgång till affärsmodeller, teknik och idéer som påverkar oss kommer att ytterligare stärka oss inför framtiden”, säger Scanias vd Henrik Henriksson.
Planen är att bygga upp en portfölj av aktieposter i tillväxtbolag med strategisk koppling till Scania och transport- och fordonsbrascherna. Det nya bolaget ska drivas av ett externt investeringsteam. Det leds av Lars-Olof Gustavsson. Han är en doldis men beskrivs som en pionjär i riskkapitalbranschen.
”Det som radikalt skiljer Scania från de flesta andra storbolag är att de i huvudsak outsourcar sin nya riskkapitalsatsning. Jag var med och startade Sveriges första venture capital-verksamhet inom ramen för statliga Investeringsbanken redan 1975”, säger Lars-Olof Gustavsson.
Han har tidigare grundat bland annat Four Seasons Venture Capital 1983 och varit ordförande i statliga Fouriertransform. Han blir nu ordförande både i Scania Growth Capital och dess externa investeringsbolag.
”Jag har sysslat med detta i över 40 år och vet hur oerhört svårt och tidskrävande det är att bygga själv från scratch och nå framgång. Så att få bidra med vårt stora kontaktnät och långa erfarenhet känns väldigt spännande”, säger Lars-Olof Gustavsson.
Läs mer: Här åker Di Digital Ubers självkörande Volvo
Verksamheten som nu ska rivstarta hamnar inte vid huvudkontoret i Södertälje. I stället har lokaler hyrts i centrala Stockholm. Målet är att göra investeringar i bolag inom bland annat produkter och tjänster inom digitalisering, självkörande fordon, uppkoppling, förnyelsebara bränslen och smarta fabriker.
Hur mycket pengar är ni då beredda att satsa?
”Det är inte beslutat, utan det hänger mycket på vad vi hittar. Men Scania har mycket stora muskler som vi kan utnyttja om vi hittar bolag och entreprenörer vi tror på. Detta är en långsiktig satsning som vi tror blir mycket viktig för att vi ska kunna vara världsledande i vår bransch som är i mycket snabb förändring”, säger Daniel Wedberg, ansvarig för strategi och affärsutveckling på Scania.