När Scania visar upp sin nya självkörande buss under måndagsmorgonen är reaktionerna många. Fordonet består av tre delar som går att ta isär, och har inte heller plats för en förare. Under rusningstrafiken ska den kunna ta passagerare, under dagen ska den köra leveranser och mot natten ska den förvandlas till en sopbil.
”Vi har fått väldigt mycket reaktioner på fordonets utseende, både invändigt och utvändigt. Sen har det också kommit många frågor om prestandan”, säger projektledaren Robert Sjödin.
Exemplaret man nu visar upp är från början byggt för hand och har tagit lite mer än två år att skapa. Den kör på el och har batteriet placerat i golvet för att spara plats. På en laddning ska den kunna köra 250 kilometer.
”Uppdraget har varit att göra något nytt, att tänka utanför boxen. Vi har föreställt oss en framtida stad och sen försökt lösa tre frågor: persontransport, godstransport och återvinning”, säger Robert Sjödin.
Tanken har varit att skapa ett koncept som ska visa en möjlig utformning på ett fordon 2030. Men om just denna hybridbuss kommer att nå fabriksgolvet låter Robert Sjölin vara osagt än.
”Vi behöver göra det här för att lära oss mer och för att se vad som kommer behövas i framtiden. Sen om det är ett modulfordon i fem delar eller i en del vet vi först då. Men vi måste våga prova för att kunna bygga kunskap”.
Vad har ni lärt er av projektet?
”Vi har byggt kunskap om lättviktsmaterial, batterier i golvet och HMI – interaktionen mellan fordonet och omgivningen. Sen har vi lärt oss mycket annat också, som hur man bygger drivmodulerna löst och dockar dem i fordonet.”
I dagarna ställs bussen ut på UITP Public Transport Summit i Stockholm. Efter det ska den tillbaka till Scania, där man ska fortsätta skapa framtidens fordon.
”Nu visar vi upp den här, och kanske några fler ställen. Efter det ska den tillbaka till Scania, där vi ska börja köra med den. Den har ju ingen förarplats – vad gör man då om något oväntat inträffar? Vi ska börja långsamt och försiktigt men en rutt i ett inhägnat område.”
Lyssna på Digitalpodden: Vem blir först på själkörande – taxi, buss eller lastbil?