Hoppa till innehållet

Scanias riskkapitalarm investerar i digital speditör

Scanias nystartade riskkapitalarm gör sin andra investering. Lastbilskoncernen blir delägare i Sennder, ett digitalt transportföretag baserat i Berlin. 

Henrik Henriksson, vd för Scania, står bakom beslutet att starta Scania Growth Capital. Foto: Dan Boman
Henrik Henriksson, vd för Scania, står bakom beslutet att starta Scania Growth Capital. Foto: Dan BomanFoto: Dan Boman

Scanias nybildade corporate venture capital-bolag Scania Growth Capital har genomfört sin andra investering. Lastbilskoncernen går in som delägare i Sennder, ett digitalt speditionsföretag baserat i Berlin.

Investeringen uppges röra sig om "ett sjusiffrigt eurobelopp" - det vill säga minst 10 miljoner kronor.

Sennder beskrivs som en snabbväxande aktör som utvecklar mjukvara för digitalisering av fraktförmedlingsorder. Med Sennders lösning automatiseras och effektiviseras transportbranschens ofta manuella och pappersbaserade administration, enligt pressmeddelandet.

”Digitalisering är en av de starkaste förändringskrafterna inom ekosystemet för transport och logistik. Investeringen i Sennder ligger i linje med vår strategiska inriktning och vår satsning på att hjälpa kunderna att digitalisera sin affär och verksamhet”, säger Daniel Wedberg, chef för venture-investeringar på Scania.

Läs mer: Scania startar riskapitalgren - ska investera i startups 

Från huvudkontoret i Berlin har Sennder byggt upp en kundbas som omfattar några av världens e-handelsjättar. Bolaget jobbar med både budbils- och lastbilstransporter och har en virtuellt sammankopplad fordonspark spridd över Europa, med alltifrån små skåpbilar till 40-tons lastbilar. 

"Scanias kunskap, nätverk och fokus på digitalisering gör att vi passar perfekt ihop. Med deras stöd kommer vi att kunna snabba på vår tillväxt och expandera ytterligare i Europa, med målsättningen att erbjuda branschens mest kundorienterade och effektiva tjänst”, säger David Nothacker, medgrundare och vd för Sennder. 

Tanken med Scania Growth Capital är att fonden ska investera i bolag med strategisk koppling till Scania, samtidigt som de utvecklar disruptiva teknologier och affärsmodeller.

Läs även: Därför vill storbolagen ha en egen startup 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera