Annons

Schibsted-chefen: ”Det här är inte slutet”

Raoul Grünthal, vd för Schibsted Sverige, släpper taget om Hemnet.
Raoul Grünthal, vd för Schibsted Sverige, släpper taget om Hemnet. Foto: Schibsted
Med Konkurrensverkets beslut lägger Schibsted ned sina planer för Hemnet. Men Raoul Grünthal, chef för Schibsted Sverige, säger att det här inte är slutet för mediekoncernens intresse i marknadsplatser för bostäder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Konkurrensverkets beslut att ta Schibsteds uppköp av Hemnet till domstol, fick mediekoncernen att dra sig ur affären. Även om domstolen skulle kunnat ta ett annat beslut än Konkurrensverket är det inte en väg som Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef är villig att gå. 

”Det här är inte en affär som ska lösas i domstol”, säger Raoul Grünthal.

Han är besviken över Konkurrensverkets beslut och anser att de har haft väldigt olika synpunkter om monopolställningen, vilket var anledningen till att myndigheten inte godkände affären.

Läs även: Schibsteds Hemnet-affär stoppas

På ett allmänt plan har diskussionerna hos Konkurrensverket handlat om att ett Schibsted-ägt Hemnet skulle påverka konkurrensen på marknaden för bostadsförsäljningar. Schibsted äger sedan tidigare den konkurrerande bostadssajten Blocket Bostad.

Det är spelets regler

Till skillnad från Konkurrensverket anser Raoul Grünthal att Hemnet har exlusivitet och avtal med mäklare vilket sätter marknadsplatsen i monopolställning. 

”Det är lustigt att vi har så olika syn. Vi anser att nyckeln är att få mer konkurrens på bostadsmarknaden då det i nuläget råder monopol”, säger Raoul Grünthal.

Läs även: Schibsted tar in USA-advokater för att rädda Hemnet-affären

Köpeprocessen av Hemnet, inklusive budgivning, en så kallad "signing fee" på 7,5 miljoner kronor och advokatkostnader för att försöka tillmötesgå Konkurrensverket, har kostat. En exakt summa är okänd men Raoul Grünthal kan i alla fall medge att det har varit tidskrävande.

”Det har varit en utdragen process, och självklart har den varit tidskrävande. Men det är spelets regler”, säger han.

Nu får vi försöka hitta nya lösningar.

Däremot är kampen inte över för Schibsted. Enligt Raoul Grünthal kommer mediekoncernen se över andra möjligheter inom segmentet marknadsplatser för bostäder i Sverige.

”När det gäller vår verksamhet så vill vi satsa mer på bostadsmarknaden. Den processen är inte slut utan nu får vi försöka hitta nya lösningar. Vad det kommer att vara vet vi inte ännu”, säger han.

Vem den slutgiltiga köparen av Hemnet blir återstår att se. En par möjliga kandidater är Bonnier och riskkapitalbolaget Nordic Capital som låg hack i häl med Schibsted i den tidigare budgivningen. Förutom dessa två budgivare ska även en annan budgivare ha dykt upp i sista minuten. Enligt Di var det riskkapitalbolagen General Atlantic och Merrobudet som lade ett 100 Mkr högre bud än de 1,5 miljarder kronor som Schibsted bjöd. Om de övriga budgivarna fortfarande är intresserade av bostadssajten för den summan är oklart. 

Läs även: Budstriden om Hemnet inne i slutfasen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer