Hoppa till innehållet

Schibsted delas upp – behåller Lendo

Den norska mediakoncernen Schibsted ska delas upp i två delar. Samtidigt tystar bolaget ryktena om att en försäljning av Lendo är på gång.

Rolv Erik Ryssdal, vd för Schibsted.
Rolv Erik Ryssdal, vd för Schibsted.Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Schibsted delas upp i en nordisk rörelse och en internationell verksamhet inriktad på nätannonser, det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

Den internationella verksamheten får namnet MPI och kommer att knoppas av som ett börsnoterat företag. Schibsted avser att behålla majoritetsägandet i MPI i samband med listningen.

Under den nordiska rörelsen faller samtliga aktiviteter i Norge, Sverige och Finland, inklusive finn.no, blocket.se och tori.fi, uppges det.

Läs mer: Lendo en ljusglimt för Schibsted 

Schibsted uppger att man genom delningen skapar två tillväxtorienterade företag. I fallet med MPI förenklas också bolagsstyrningen med ingen begränsning vad gäller ägande eller röster. 

Initialt kommer MPI att ärva Schibsteds delade aktiestruktur på A- och B-aktier men dessa väntas med tiden komma att fusioneras till en aktietyp.

Handeln med MPI-aktierna väntas bli upptagen under 2019. Vd för MPI blir Rolv Erik Ryssdal, medan för Schibsted blir det Kristin Skogen Lund. Han ansluter mot slutet av året.

I ett tillägg skriver Schibsted att man avser att behålla det fulla ägandet över Lendo, som varit under strategisk översyn de senaste tio månaderna. 

Uppfattningen är att ett helägande ligger i aktieägarnas bästa intresse trots uttalat intresse från partners. 

(Finwire / Di Digital) 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera