Add Health Media fokuserar på två olika affärsområden, dels på ett vinstdrivande medieföretag som bland annat driver sajten Doktorn som innehåller nyheter om medicin och hälsa. Den andra delen av företaget fokuserar på att investera i nya startupföretag inom e-hälsa.
Doctrin, som vill hjälpa sjukvården att korta vårdkörena genom AI, och psykologappen Mindler är två av företagen som Add Health Media tidigare investerat i. Med tillskottet från Schibsted hoppas de kunna öka investeringstakten.
”Både vi som jobbar på Add Health Media och vår styrelse har lång erfarenhet från e-hälsobranschen. Tillsammans med vår starka medieplattform har vi kunnat hjälpa entreprenörer att skala sin digitala affär. Med Schibsted i ryggen kommer vi att kunna accelerera företagens tillväxt betydligt”, säger Johan Bloom, grundare och storägare, i en kommentar.
Läs mer: Vårduppstickaren Doctrin byter vd – bantar personalstyrkan
Schibsted investerar 20 miljoner kronor i Add Health Media, mot 25 procent av aktierna, vilket gör mediekoncernen till en av de största ägarna i bolaget.
Det är den andra investeringen för Schibsted inom e-hälsosektorn. Tidigare har den norska koncernen gått in med kapital i den digitala psykoterapi-tjänsten Ahum.
”Vi gör det här för att vi vill ta ett större grepp om branschen, vi ser detta som en jätteviktig investering för oss. Investeringen i Add Health Media förbättrar våra förutsättningar för att bli en ledande aktör inom området.”, säger Kajsa Gatenbeck.
Läs mer: Werlabs-grundarens nya medtechbolag: Som ett Kry för psykisk ohälsa
Varför väljer ni att investera i ett e-hälsoföretag?
”Vårdsektorn står inför stora förändringar, nu kan patienterna engagera sig i sin vårdprocess på ett helt annat sätt som de inte kunnat göra tidigare genom de nya digitala tjänsterna. Vi som primärt investerar i digitala konsumenttjänster som förbättrar och förenklar människors vardag, ser det därför som ett naturligt nästa steg att börja investera inom hälsosegmentet”, säger Kajsa Gatenbeck.
Schibsted kommer enligt Kajsa Gatenbeck vara en aktiv delägare, där de kommer jobba mycket med investeringsdelen av Add Healths Medias verksamhet.
”Vi kommer vara mycket aktiva i deras investeringsdel. Detta gör vi genom att vara med och hitta nya investeringar och jobba med bolagen i deras portfölj. Det ger oss möjligheten att kunna följa bolagen längre se om de har starka synergier med oss och våra övriga bolag”, säger Kajsa Gatenbeck.
Läs mer: Schibsted storsatsar på mobillån – ska bygga europeisk mobilbank