Hoppa till innehållet

Schibsted investerar 20 miljoner i e-hälsobolag

Add Health Media, som investerat flitigt i e-hälsobolag som Doctrin och Mindler, får nu mediejätten Schibsted som delägare. ”Vi ska vara med och hitta nya investeringar”, säger Kajsa Gatenbeck på Schibsted.

Kajsa Gatenbeck, investeringsansvarig på Schibsted Growth, och en genrébild.
Kajsa Gatenbeck, investeringsansvarig på Schibsted Growth, och en genrébild.Foto: Press och TT.

Add Health Media fokuserar på två olika affärsområden, dels på ett vinstdrivande medieföretag som bland annat driver sajten Doktorn som innehåller nyheter om medicin och hälsa. Den andra delen av företaget fokuserar på att investera i nya startupföretag inom e-hälsa. 

Doctrin, som vill hjälpa sjukvården att korta vårdkörena genom AI, och psykologappen Mindler är två av företagen som Add Health Media tidigare investerat i. Med tillskottet från Schibsted hoppas de kunna öka investeringstakten. 

”Både vi som jobbar på Add Health Media och vår styrelse har lång erfarenhet från e-hälsobranschen. Tillsammans med vår starka medieplattform har vi kunnat hjälpa entreprenörer att skala sin digitala affär. Med Schibsted i ryggen kommer vi att kunna accelerera företagens tillväxt betydligt”, säger Johan Bloom, grundare och storägare, i en kommentar.

Läs mer: Vårduppstickaren Doctrin byter vd – bantar personalstyrkan 

Schibsted investerar 20 miljoner kronor i Add Health Media, mot 25 procent av aktierna, vilket gör mediekoncernen till en av de största ägarna i bolaget.

Det är den andra investeringen för Schibsted inom e-hälsosektorn. Tidigare har den norska koncernen gått in med kapital i den digitala psykoterapi-tjänsten Ahum.

”Vi gör det här för att vi vill ta ett större grepp om branschen, vi ser detta som en jätteviktig investering för oss. Investeringen i Add Health Media förbättrar våra förutsättningar för att bli en ledande aktör inom området.”, säger Kajsa Gatenbeck.

Läs mer: Werlabs-grundarens nya medtechbolag: Som ett Kry för psykisk ohälsa 

Varför väljer ni att investera i ett e-hälsoföretag?

”Vårdsektorn står inför stora förändringar, nu kan patienterna engagera sig i sin vårdprocess på ett helt annat sätt som de inte kunnat göra tidigare genom de nya digitala tjänsterna. Vi som primärt investerar i digitala konsumenttjänster som förbättrar och förenklar människors vardag, ser det därför som ett naturligt nästa steg att börja investera inom hälsosegmentet”, säger Kajsa Gatenbeck.

Schibsted kommer enligt Kajsa Gatenbeck vara en aktiv delägare, där de kommer jobba mycket med investeringsdelen av Add Healths Medias verksamhet. 

”Vi kommer vara mycket aktiva i deras investeringsdel. Detta gör vi genom att vara med och hitta nya investeringar och jobba med bolagen i deras portfölj. Det ger oss möjligheten att kunna följa bolagen längre se om de har starka synergier med oss och våra övriga bolag”, säger Kajsa Gatenbeck.  

Läs mer: Schibsted storsatsar på mobillån – ska bygga europeisk mobilbank 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera