Annons

Schibsted investerar 25 miljoner i ny prispressar-app

Woilàs grundare Carl Enbom, Wilhelm Schenning, Rickard Bergeling och Jonas Friman. Nu köper Schibsted in sig för 25 miljoner kronor.
Woilàs grundare Carl Enbom, Wilhelm Schenning, Rickard Bergeling och Jonas Friman. Nu köper Schibsted in sig för 25 miljoner kronor. Foto: Press.
Woilà är tjänsten som vill spara pengar åt dig som nätshoppar – efter att köpet är gjort. ”Våra algoritmer fortsätter leta efter bättre villkor”, säger grundaren Wilhelm Schenning. Nu tar bolaget in 30 miljoner kronor i nytt kapital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I ljuset av investeringarna i Prisjakt och Blocket är Woilà ett logiskt nästa steg för mediekoncernen Schibsteds startupgren Growth.

Det menar företagets operative chef Peter Grytterhielm:

”Woilà skapar något nytt i transaktionen efter köp, vilket gäller både produkter och tjänster. Bakom bolaget står ett starkt team, och vi ser fram emot att fortsätta utveckla detta tillsammans.”

Det här är Woilàs tredje kapitalrunda, och den klart största sedan starten. Totalt rör det sig om 30 miljoner kronor, varav 25 miljoner kommer från Schibsted och fem från tidigare investerare. Däribland Jonas Bonde som själv sålt just Prisjakt till den norska mediejätten.

Läs mer: Efter kritiken: Kreditbolaget byter namn och tar sikte mot börsen

Rent praktiskt bygger tjänsten som lanserades brett i maj 2019 på två modeller, säger en av grundarna, Wilhelm Schenning.

”Till att börja med är det många e-handlare som erbjuder prisgaranti och det blir allt vanligare. På så vis kan vi hela tiden se om varan som du köpt finns till ett bättre pris.”

Woilà sköter då kontakten med butiken och ser till att kunden får tillbaka mellanskillnaden, och tar själva 25 procent i kommission.

Den andra modellen bygger på lagen om minst två veckors ångerrätt på onlineköp.

Woilà fiskar automatiskt upp dina kvitton från e-handlare och håller koll på om priset sänks.
Woilà fiskar automatiskt upp dina kvitton från e-handlare och håller koll på om priset sänks.
År 2020 taktar vi mot att en miljard kronor ska passera vårt system.

Om priset på en vara skulle sänkas inom två veckor, eller längre beroende på e-handlarens egna villkor, ber Woilà också butiken att sätta tillbaka mellanskillnaden.

”Vi ser att butikerna ofta gör det. Det är dyrare för dem att kunden ska skicka tillbaka varan och lägga en ny beställning. Då ska företaget, ofta, bjuda på frakt fram och tillbaka och hantering med att lägga tillbaka varan i inventariet”, säger Wilhelm Schenning.

Bakom kulisserna bygger tekniken på att användaren låter Woilà få tillgång till sin mejlkorg. Där identifierar tjänstens algoritmer vilka inkommande mejl som är kvitton från e-handlare.

”Vi har omkring 2 500 e-handlare i vår databas, vilket enligt våra uppskattningar är över 95 procent av alla”, säger Schenning.

Ni har inte märkt något motstånd mot att ge er tillgång till mejlboxar?

”Bank-id var läskigt i början också, men det finns väldigt många restriktioner om hur vi får använda tekniken. Och allt sköts automatiskt av en algoritm”.

Vad ska ni göra för pengarna?

”Det mesta går till marknadsföring, men vi ska även titta på marknader utanför Sverige”, säger Schenning och fortsätter:

”År 2020 taktar vi mot att en miljard kronor ska passera vårt system. Det skulle innebära en procent av all svensk e-handel.”

Läs mer: Från tidningar till tech – Schibsted siktar på startups

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer