Hoppa till innehållet

Schibsted investerar 25 miljoner i ny prispressar-app

Woilà är tjänsten som vill spara pengar åt dig som nätshoppar – efter att köpet är gjort. ”Våra algoritmer fortsätter leta efter bättre villkor”, säger grundaren Wilhelm Schenning. Nu tar bolaget in 30 miljoner kronor i nytt kapital.

Woilàs grundare Carl Enbom, Wilhelm Schenning, Rickard Bergeling och Jonas Friman. Nu köper Schibsted in sig för 25 miljoner kronor.
Woilàs grundare Carl Enbom, Wilhelm Schenning, Rickard Bergeling och Jonas Friman. Nu köper Schibsted in sig för 25 miljoner kronor.Foto: Press.

I ljuset av investeringarna i Prisjakt och Blocket är Woilà ett logiskt nästa steg för mediekoncernen Schibsteds startupgren Growth.

Det menar företagets operative chef Peter Grytterhielm:

”Woilà skapar något nytt i transaktionen efter köp, vilket gäller både produkter och tjänster. Bakom bolaget står ett starkt team, och vi ser fram emot att fortsätta utveckla detta tillsammans.”

Det här är Woilàs tredje kapitalrunda, och den klart största sedan starten. Totalt rör det sig om 30 miljoner kronor, varav 25 miljoner kommer från Schibsted och fem från tidigare investerare. Däribland Jonas Bonde som själv sålt just Prisjakt till den norska mediejätten.

Läs mer: Efter kritiken: Kreditbolaget byter namn och tar sikte mot börsen

Rent praktiskt bygger tjänsten som lanserades brett i maj 2019 på två modeller, säger en av grundarna, Wilhelm Schenning.

”Till att börja med är det många e-handlare som erbjuder prisgaranti och det blir allt vanligare. På så vis kan vi hela tiden se om varan som du köpt finns till ett bättre pris.”

Woilà sköter då kontakten med butiken och ser till att kunden får tillbaka mellanskillnaden, och tar själva 25 procent i kommission.

Den andra modellen bygger på lagen om minst två veckors ångerrätt på onlineköp.

Woilà fiskar automatiskt upp dina kvitton från e-handlare och håller koll på om priset sänks.
Woilà fiskar automatiskt upp dina kvitton från e-handlare och håller koll på om priset sänks.

Om priset på en vara skulle sänkas inom två veckor, eller längre beroende på e-handlarens egna villkor, ber Woilà också butiken att sätta tillbaka mellanskillnaden.

”Vi ser att butikerna ofta gör det. Det är dyrare för dem att kunden ska skicka tillbaka varan och lägga en ny beställning. Då ska företaget, ofta, bjuda på frakt fram och tillbaka och hantering med att lägga tillbaka varan i inventariet”, säger Wilhelm Schenning.

Bakom kulisserna bygger tekniken på att användaren låter Woilà få tillgång till sin mejlkorg. Där identifierar tjänstens algoritmer vilka inkommande mejl som är kvitton från e-handlare.

”Vi har omkring 2 500 e-handlare i vår databas, vilket enligt våra uppskattningar är över 95 procent av alla”, säger Schenning.

Ni har inte märkt något motstånd mot att ge er tillgång till mejlboxar?

”Bank-id var läskigt i början också, men det finns väldigt många restriktioner om hur vi får använda tekniken. Och allt sköts automatiskt av en algoritm”.

Vad ska ni göra för pengarna?

”Det mesta går till marknadsföring, men vi ska även titta på marknader utanför Sverige”, säger Schenning och fortsätter:

”År 2020 taktar vi mot att en miljard kronor ska passera vårt system. Det skulle innebära en procent av all svensk e-handel.”

Läs mer: Från tidningar till tech – Schibsted siktar på startups

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera