Annons

Schibsted investerar i svenskt poddbolag – utmanar Acast och Spotify

Pontus Ogebjer på Schibsted Growth och Podmes grundare Johan Strömberg.
Pontus Ogebjer på Schibsted Growth och Podmes grundare Johan Strömberg. Foto: Press.
Det svenska bolaget Podme vill få lyssnarna att betala för poddar och slippa reklam i avsnitten. Nu blir mediekoncernen Schibsted ny delägare i utmanaren, som sedan starten i december 2017 lockat 20 000 premiumkunder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den norska mediekoncernen Schibsted blir ny delägare i svenska Podme. 

Podcastbolaget grundades av Johan Strömberg och lanserade sin tjänst så sent som i december 2017. Hittills har Podme lockat ungefär 20 000 betalande användare till sin app.

”Vi såg en bra tillväxt av prenumeranter under framför allt andra halvåret 2018. I fjol omsatte vi ett par miljoner kronor, men vi kommer att mångdubbla intäkterna i år”, säger vd:n och grundaren Johan Strömberg till Di Digital.

Enligt handlingar hos Bolagsverket har Podme genomfört en kapitalrunda där drygt 8,2 miljoner kronor tillförs kontant, varav Schibsted står för merparten av pengarna, medan 4,5 Mkr kvittas mot tidigare skulder.

”Utöver investeringar i den tekniska plattformen har vi fullt fokus på innehåll. Med hjälp av kapitalet vill vi attrahera fler stora poddare och vi kommer dessutom börja lansera egna produktioner inom kort.”

Podme går fortfarande med förlust, även om Johan Strömberg inte vill uppge exakt hur stort minusresultatet blev i fjol. 

Podd och ljud är ett område som är så pass spännande att vi kan tänka oss fler satsningar.

Bolagets affärsmodell skiljer sig något åt från andra aktörer på marknaden. Kunden betalar en månadsavgift, ofta 19 kronor, för att följa en specifik podd. 

Konkurrensfördelen är att avsnitten då sänds helt utan reklam och att materialet är exklusivt på Podme. Några poddar som är knutna till plattformen är ”Rättegångspodden”, ”Mordpodden” och ”Nemo möter en vän”.

”Vi delar intäkterna med kreatörerna, som får den största delen av kakan, och betalar i vissa fall ut garantiersättning”, säger Johan Strömberg.

På sikt är målsättningen att bli ett ”Netflix för poddar”, enligt Johan Strömberg. En möjlig väg är att införa en fast månadsavgift som ger lyssnaren tillgång till allt material på plattformen.

”Det är svårt att få till en Netflix-modell eftersom det kräver att du har väldigt mycket innehåll redan från start. Vi hade tyvärr inte de musklerna och resurserna från början, men vi tittar nu på att lansera andra typer av kunderbjudanden.” 

Läs mer: Spotify backade från svenskt miljardköp av Acast 

Spotify rör sig i samma riktning som Podme genom att börja lansera exklusiva poddar på sin musikstreamingplattformen. Acasts stora kassako är däremot att koppla samman annonsörer med poddkreatörer. Oavsett affärsmodell är konkurrensen på marknaden stor, och den domineras fortfarande av Apple Podcasts. 

Även om Podme satsar hårt på sin premiummodell finns en mängd gratispoddar, som i vissa fall producerats av konkurrenter, att lyssna på i appen. Totalt är ungefär 700 olika poddar tillgängliga hos Podme, medan det finns uppemot en halv miljon på Apple Podcasts.

Johan Strömberg, som tidigare drev budbolaget Mailworld, uppger att en internationell expansion kan bli aktuell redan nästa år.

Den nya delägaren Schibsted räds inte konkurrensen på poddmarknaden. Pontus Ogebjer, investeringschef på Schibsted Growth, menar att det finns utrymme för flera olika aktörer att bli framgångsrika.

Både Johan Strömberg och Pontus Ogebjer hoppas nu att Podme ska kunna inleda ett samarbete med olika innehållskapare inom Schibsted-koncernen. De två stora tidningarna Aftonbladet och Svenska Dagbladet producerar till exempel en rad poddar redan i dag.

”Podd och ljud är ett område som är så pass spännande att vi kan tänka oss fler satsningar. Hur dessa i framtiden kommer att samverka med våra redan etablerade poddar är självklart något vi diskuterar”, säger Pontus Ogebjer.

Läs mer: Alex Schulman leder Spotify-bolagets nya poddskola 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies