Annons

Schibsted lanserar Blocket-utmanare

Därför satsar Avisera på affärssystem i molnet SPONSRAT AV Visma

Automile-investerare säljer – gör mer än hundra gånger pengarna

Jens Nylander, vd och grundare för Automile.

Automile stänger jätterunda – når miljardvärdering

Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM, med Marcus Wallenberg som ordförande, bildar riskkapitalbolaget 82:an Invest ihop med H&M:s vd Karl-Johan Persson och entreprenören Stefan Krook.

Wallenbergs FAM letar techbolag med H&M:s vd Karl-Johan Persson

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Schibsted lanserar Blocket-utmanare

Schibsted utmanar kassakon Blocket med den tyska shoppingappen Shpock, som nu släpps på den svenska marknaden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Namnet Shpock är en (något klumpig) sammanslagning av orden Shop och Pocket. Appen, som lanserades år 2012, är en helt bildbaserad köp- och säljplattform med över 10 miljoner användare ute i Europa.

I september 2015 förvärvade Schibsted 91 procent av aktierna i bolaget från dess tyska grundare. Nu lanseras Shpock även på den svenska marknaden.

“Objekten sorteras utifrån din nuvarande position med hjälp av GPS, så att du kan bläddra igenom begagnade prylar nära dig, eller så klart själv tjäna pengar på saker du inte längre använder”, säger Katharina Klausberger, en av Shpocks grundare, i ett pressmeddelande.

Till skillnad från på Blocket, där det kostar pengar att köpa en annons, ska det vara gratis att både köpa och sälja saker på Shpock. Däremot kan användaren betala extra för bättre exponering för sina annonser.

Plattformen är byggt för enkelhet och det ska, enligt Schibsted, inte ta mer än 30 sekunder att lägga upp en annons.

“Våra användare är unga och mobila. Fler än 70 procent av Shpocks användare är yngre än 35 år. De gillar mode, vintage och trender, och är intresserade av design. De vill använda mobilen för att köpa och sälja när och var de vill”, fortsätter Katharina Klausberger.

Läs även: Nu är Blocket-kopiorna större än papperstidningarna hos Schibsted


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post