Annons

Hon ska vända Blockets svaga utveckling

Pernilla Nissler ska få fart på den svaga utvecklingen i köp- och säljsajt Blocket.
Pernilla Nissler ska få fart på den svaga utvecklingen i köp- och säljsajt Blocket.
Sveriges största köp- och säljsajt Blocket har sett sina intäkter krympa under det senaste året, på grund av ökad konkurrens och en minskad annonsaffär. Nu ska nya vd:n Pernilla Nissler, som rekryteras från Tele2, vända utvecklingen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Marknadsplatsen Blocket var länge en av mediekoncernen Schibsteds allra största sedelpressar. Men under det senaste året har tillväxten stannat av på grund av en ökad konkurrens.

Köp- och säljsajten omsatte 250 miljoner kronor under tredje kvartalet 2018, en nedgång med 5 procent i lokal valuta från ett år tidigare. Även vinstmarginalen försämrades med 4 procentenheter under samma period till ett rörelseresultat på 141 Mkr.

Till följd av den svaga utvecklingen valde Blockets dåvarande vd Jan Prokopec att lämna sin post i augusti i fjol. Nu har Schibsted hittat en permanent ersättare i Pernilla Nissler. 

”Det är utmaningen som lockar mig. Blocket har alla förutsättningar att göra den befintliga affären ännu bättre, men samtidigt bredda oss till nya områden för att bygga upp fler intäktsströmmar”, säger Pernilla Nissler.

Hon rekryteras närmast från en tjänst som affärsområdeschef för företagsmarknaden på mobiloperatören Tele2. 

”Tele2 har länge varit väldigt konkurrensutsatta på sin marknad. Genom konkurrens så blir man bättre på att vidareutveckla affären och fokusera ännu mer på kunderna. Nu är det viktigt att vi får in den attityden på Blocket”, säger Anders Skoe, vicepresident för Schibsteds nordiska marknadsplatser, som nu varit tillförordnad vd på Blocket.

Tidigare var Blocket i princip ohotade på marknaden för begagnatförsäljning i Sverige. Under hösten 2017 lanserade Facebook sin så kallade Marketplace i Sverige, som till skillnad från Blockets tjänster är helt gratis för kunderna att använda.

Blocket vill dock hålla fast vid sin nuvarande affärsmodell.

”Enligt vår analys är Facebook på det stora hela ett komplement till Blocket, så de påverkar inte vår position våldsamt mycket. Men visst kan vi dra lärdomar av Facebook, till exempel göra det enklare för försäljare att profilera sina produkter och tjänster än vad det kanske är i dag”, säger Anders Skoe.

Läs mer: Bilhandlarna satsar 100 miljoner – utmanar Blocket 

Blockets systersajt Byt Bil har också blivit föremål för ökad konkurrens. Under våren 2018 snodde utmanaren Wayke marknadsandelar efter att man lockat över flera bilhandlare från Blocket med exklusiva avtal.

Om man ska tro Anders Skoe har dock Blocket nu lockat tillbaka 93 procent av de avhoppade företagen. 

”Vi har skaffat oss en bättre dialog med kunderna, lyssnat på deras behov och utvecklat nya lösningar. Det var en viktig lärdom för oss. Sedan är vi fortfarande den mest effektiva plattformen för fordon, det säljs en bil per minut på Blocket”, säger han.

När det kommer till att erbjuda nya tjänster ser Blocket just nu över möjligheterna att erbjuda försäkringar och finansiering på fordonsmarknaden. Det finns redan i dag på Blockets norska motsvarighet Finn, som också ägs av Schibsted.

”Framöver vill vi att både företagare och konsumenter ska ha fler interaktioner på Blocket än i dag”, säger Pernilla Nissler.

Ett annat orosmoln är den vikande marknaden för så kallad displayannonsering, det vill säga reklam som dyker upp bland de privata annonserna. Det har slagit hårt mot både Blocket och resten av medielandskapet. 

”Det är huvudanledningen till att Blocket har backat finansiellt. Men vi tror att behovet fortsatt kommer finnas där. Vi skiljer oss åt från andra spelare eftersom användarna på Blocket redan från början har ett kommersiellt intresse och besöker sajten med en intention att genomföra transaktioner”, säger Anders Skoe.

Pernilla Nissler vill ännu inte uttala sig om hon planerar att genomföra några större förändringar på Blocket, som i dagsläget har runt 240 anställda.

”Framåt ska Blocket vara en brutalt framåtlutad och modig organisation, med stort kundfokus och en hög innovationsgrad. Vi ska definitivt återgå till att vara ett tillväxtbolag med fin lönsamhet”, säger hon. 

Läs mer: Bostadssajten Qasa integreras i konkurrenten Blocket 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies