Annons

Scooterbolag får myndighetskritik för dålig arbetsmiljö

Foto: Stina Stjernkvist/TT
Miljardvärderade Voi får kritik som rör arbetsmiljön för de som laddar och ställer ut fordonen, kan Di Digital avslöja. Bolaget har när 1.000 ”hunters” som tjänar cirka 70 kronor per utställd elscooter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Arbetsmiljöverket påpekar flera brister hos Voi, enligt handlingar som Di Digital har tagit del av.

”Vid inspektionen konstaterades att ni inte regelbundet undersöker era arbetsförhållanden och bedömer riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetet”, skriver myndigheten i en rapport efter en inspektion hos det unga scooterbolaget.

Voi, som startades sommaren 2018 och nyligen värderades till 1 miljard kronor, har inte upprättat någon ansvarsfördelning mellan chefer, arbetsledare och arbetstagare när det kommer till arbetsmiljön.

”Säkerhet är vår främsta prioritet. Vi övervakar och underhåller vår flotta dagligen och säkerställer att den är i gott skick”, säger Vois pr-chef Kristina Nilsson, som menar att Arbetsmiljöverket i det hela är positivt inställda till arbetsmiljön på Voi.

Det är inte första gången som bolag inom gigekonomin får myndigheterna på sig.

Flera mattjänster har anklagats för att dumpa löner. En av tjänsterna, Foodora, vägrade länge förse sina cyklister med vinterdäck.

Vois dialog med Arbetsmiljöverket rymmer flera tidigare okända detaljer om bolagets verksamhet. Till exempel vad någon som frilansar för Voi kan räkna med att dra in.

Den som letar rätt på en urladdad elscooter, laddar den via ett vägguttag och ställer ut den på rätt plats inom en viss tid kan räkna med 70 kronor i ersättning per fordon före skatt.

Summan kan dock variera mellan 30 och 150 kronor per fordon, enligt Vois egna instruktioner till sina frilansare.

Det framgår också att Voi i mitten på juni hade fler än 900 registrerade ”hunters”, som får betalt via det nystartade bemanningsbolaget Pay2me AB.

Även bemanningsbolaget Adecco förser Voi med frilansare som utför liknande arbetsuppgifter under kvällar och nätter. Utöver det har bolaget egna anställda som är ansvariga för dessa två grupper.

Läs mer: Voi tar över: Blir Stockholms stads nya hyrcyklar 

Nu vill Arbetsmiljöverket att Voi bedömer riskerna för ohälsa och olycksfall för bolagets anställda. Det gäller fysiska, psykologiska och sociala förhållanden för de som arbetar för bolaget.

Voi ska även föreslå åtgärder som ska förebygga eventuella risker som kommer upp under kartläggningen.

Nyligen vann Voi en stor upphandling med Stockholms stad om hyrcyklar. En av bolagets största delägare, Vostok New Ventures, värderade i maj bolaget till cirka 1 miljard kronor.

Tidigare har Di Digital rapporterat att Vois elscootrar går sönder efter cirka fem veckor. Sedan dess har man presenterat nya fordon som enligt bolaget håller betydligt längre än så.

Läs mer: Går sönder efter fem veckor – bolagen går back på varje elscooter 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer