Annons

Scooterbolaget Voi: ”Vi är lönsamma på flera marknader”

Filip Lindvall, Utvecklingsansvarig, Adam Jafer, chefsutvecklare, Douglas Stark, operativ chef och Fredrik Hjelm, vd.
Filip Lindvall, Utvecklingsansvarig, Adam Jafer, chefsutvecklare, Douglas Stark, operativ chef och Fredrik Hjelm, vd. Foto: Joey Abrait.
Med hjälp av 730 miljoner kronor i riskkapital har svenska Voi Technology lanserat sina elscootrar i 30 europeiska städer. Nu har bolaget nått lönsamhet på sina första marknader, enligt grundaren Fredrik Hjelm.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska elscooterbolaget Voi är knappt ett år gammalt. Trots den stenhårda konkurrensen ute i Europa, där tillväxt trumfar allt, har bolaget nu nått lönsamhet på minst två marknader.

Enligt egen utsago redovisar Voi svarta siffror i Stockholm, där bolaget inledde sin turné ut i världen för att elektrifiera städerna med sina elscootrar, och Oslo.

”Det känns bra. Vi har fokuserat på att nå lönsamhet på de här marknaderna. Trots att det bara gått tio månader och industrin är ung har vi lyckats. Det är bevisat att efterfrågan är stark och att produkten passar marknaden”, säger bolagets medgrundare och vd Fredrik Hjelm till Di Digital.

Enligt Fredrik Hjelm kommer det ta något år till innan hela bolaget är lönsamt på årsbasis.

”Det finns fortfarande mycket att göra, men det det finns en väg till lönsamhet i alla marknader vi är på”, säger han. 

Strategin är att fortsätta elda på tillväxten och ta sig in i fler europeiska städer och länder, samtidigt som bolaget satsar på att effektivisera för att nå lönsamhet på fler av de nuvarande marknaderna.

”Det är en kombination. Vi är fortfarande relativt nya och det är tidigt in i vår utveckling. Det gäller för våra produkter, vår modell men även regulatoriskt. Det finns mycket att fila på, vi är en startup där vi kan förbättra mycket. Samtidigt ser vi hundratals marknader i Europa som inte har en mikromobilitetslösning med elscootrar eller elcyklar”, säger han.

I juli kommer Voi nå en milstolpe med 5 miljoner resor sedan starten. Vägen dit har kantats av både kritik och framgångar. Tjänstemän på Stockholms stad var till en början skeptiska till introduktionen av elscootrarna och förutspådde kaos på gatorna, men bolaget verkar ha lyckats med att övertyga både staden och dess användare om att Voi är här för att stanna.

Voi har satsat stort på att arbeta tillsammans med städer och samarbetspartners för att i gemenskap introducera elscootrarna i städerna. Ett recept som ser ut att vara lyckat såhär långt. 

På hemmaplan kammade bolaget hem en affär värd 400 miljoner kronor för att över Stockholms stads system för uthyrning av cyklar. Voi har också lyckats få till ett flertal partnerskap med kollektivtrafikaktörer.

”Nu såhär ett år in ser vi att den helt fria modellen, där det inte fanns några krav på elscooterbolagen, inte fungerar. Vi behöver ramar och regelverk kring parkering, licenser och fartbegränsningar. Dessutom krävs seriösa aktörer”, säger Fredrik Hjelm och fortsätter:

”Kolla på Stockholm. Glyde var där någon månad, men det fanns ingen finansiell backning och det blir bara negativt för alla. Vi måste vara självreglerande som bransch och jobba med städerna. Det ska vi fokusera mycket på framöver.”

Läs mer: Voi tar över: Blir Stockholms stads nya hyrcyklar 

Läs mer: Nu blir det pli på elscooterbolagen – ett flertal regleringar klara 

En annan fråga har varit hur hållbara elscootrarna är. Ett av argumenten som används av bolagen är att man vill vara med i omställningen av transporterna, där elektrifieringen lyfts fram som en klimatpositiv utveckling.

Men frågetecken uppstod kring att elscootrarna snabbt går sönder och tas ur bruk, varpå nya måste tillverkas och köpas in. 

Nu är Voi på väg att introducera en ny flotta, där bolaget varit med och designat sina elscootrar tillsammans med en kinesisk tillverkare. Det ska vara ett steg som gör att fordonen håller mycket längre och ge lägre kostnader, menar Voi och Fredrik Hjelm.

”Vi har en bättre produkt nu än när vi startade och är bättre på genomförandet generellt. Vi är smartare med utplacering för att öka användningen, bättre på att hämta in och ladda och är bättre på underhåll. I Stockholm är det fortfarande 90 procent av de tidiga modellerna som används. När vi får ut de nya fordonen så kommer det bli mycket, mycket bättre.”

Kan ni med säkerhet säga att ni minskat bilfärderna i städerna?

”I alla undersökningar vi gjort ser vi att mellan 20 och 40 procent av användarna, beroende på vilken undersökning och hur frågan är ställd, svarar att man hade tagit bil eller taxi om inte Voi funnits. Hur stor skillnaden är, om det är 20 eller 45 procent som ersatts, behövs det mer data för att fastställa men indikationerna tyder på att bilfärderna minskat.”

Läs mer: Elscooterbolag utökar flottan med elcyklar 

Voi har växt i snabb takt sedan starten i september förra året. Nu har bolaget 400 anställda med representanter från 50 länder. 

Sammanlagt har bolaget tagit in runt 730 miljoner kronor för att kunna expandera till de elva länder i Europa man just nu har sina elscootrar i. På ägarlistan finns bland andra Cristina Stenbeck, Vostok New Ventures och Balderton Capital. 

I maj värderade Vostok New Ventures Voi till 1 miljard kronor i sin kvartalsrapport, en beräkning som passar in i den del av en nyemission som Voi genomförde nyligen. Den beslutades i februari och bolaget värderades då till drygt 840 Mkr, visar handlingar hos Bolagsverket.

Fredrik Hjelm har tidigare uppgett att han tackat nej till investerare som vill gå in i Voi. Hittills har han i stället haft lyxen att kunna välja vilka som ska med på bolagsresan.

Läs mer: Cristina Stenbeck går in i elscooterbolaget – Voi tar in 452 miljoner 

Under helgen lanserade Voi också elscootrarna i ytterligare fem städer på den viktiga, och nya, tyska marknaden. Med Hamburg, München, Lübeck, Augsburg och Erfurt når bolaget nu upp i 30 städer allt som allt.

”Vår strategi var att vara först ut på marknaden. Tanken är nu att låta det ta den tid det tar att få koll på produkt och operationella modellen och bli fri från de barnsjukdomar som alltid finns när man går in i en ny marknad. Marknaden har svarat bra så vi gasar vidare”, säger Fredrik Hjelm.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies