Det finns gott om konkurrerande bolag på den svenska hörlursmarknaden. Förutom bland andra Zound Industries (NTL) varumärken Urban Ears och Marshall, Jens Nylanders Jays (NTL), Kickstartersuccén Pugz (NTL) finns även Happy Plugs (NTL) med sina moderiktiga hörlurar.
Bolaget som grundades 2011 säljer i dag sina hörlurar i över 10 000 butiker i 70 länder. Under förra året omsatte Happy Plugs 115 miljoner kronor med en årlig tillväxt på 62 procent, de senaste fyra åren.
”Redan från dag ett har allt gått i raketfart. En anledning till att det har gått så snabbt är för att vi ser lurar och mobiltillbehör som ett modetillbehör istället för teknik. Ett annat är att vi har lyckats nå den kvinnliga målgruppen. Andra märken har satt rosa på hörlurarna och sagt 'varsågoda tjejer'”, säger vd:n och grundaren Andreas Vural.
En anledning till att det har gått så snabbt är för att vi ser lurar och mobiltillbehör som ett modetillbehör istället för teknik.
Happy Plugs, vars kundkrets består till 85 procent av kvinnor, tar nu in 60 Mkr av investmentbolaget Scope. Scope var en av de tidiga investerarna i MySQL och Happy Socks och har även gått in i mjukvarubolaget Zenterio samt i AI-bolaget Artificial Solutions.
”Vi har följt Happy Plugs utveckling sedan en tid och vi är mycket imponerade av vad Andreas Vural har åstadkommit. Vi har goda erfarenheter av att utveckla konsumentvarumärken, senast med Happy Socks och vi tror att det finns goda möjligheter för Happy Plugs att göra en liknande resa” säger Andreas Ossmark, partner på Scope, i ett meddelande.
Parterna vill inte gå ut med värderingen av bolaget eller hur stor andel Scope förvärvar, men Andreas Vural uppger att investmentbolaget blir en betydande ägare.
”Vi har blivit approcherade av riskkapitalbolag i flera år men valde Scope delvis för att de har visat sig varit duktiga delägare i tillväxtbolag. Sen var det också personkemi och att vi ville ha en investerare som förstod svensk design och den svenska kulturen”, säger Andreas Vural.
Läs även: Happy Socks får nya ägare
Med det nya kapitalet ska bolaget även fokusera på tillväxt.
”Vi tror att det är tillräckligt både för att växa på befintliga marknader och framför allt leverera fler produkter. Det blir mer trådlöst för Happy Plugs och för vårt andra märke Yevo. Sen kommer vi att fortsätta utöka vårt koncept för mobiltillbehör”, säger Andreas Vural.
Läs även: Kickstarter-succén försenad ett år: "Vi hoppades på lite för mycket"
Hörlursbolaget har i dag ett 30-tal anställda på sina kontor i Stockholm, Hongkong och Vancouver. Happy Plugs, som har gått med vinst varje år, har under det senaste året investerat mycket i personal och logistik men även i produktutveckling. Men även om situationen nu känns rätt stabil var det inte ett kapitalstarkt bolag vid starten för sex år sedan.
”En stor utmaning har varit att starta med väldigt lite kapital. Vi hade 50 000 kronor och sen lånade vi in under 500 000 kronor för att kunna sätta igång”, säger Andreas Vural.
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev: