Hoppa till innehållet

Se upp när powerkvinnorna går sin egen väg

Vissa i näringslivet verkar ha haft ”Macho, macho man, I gotta be a macho man” som soundtrack tidigare. Men nu hör Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz nya toner.

Foto: Joey Abrait, Jack Mikrut

Många konstaterar att förändringens vind kändes på Åre Business Forum. Hälften av besökarna är nu kvinnor och ett antal kända gubbar var som bortblåsta. Överallt syntes istället powerkvinnor – entreprenörer, investerare och opinionsbildare med pondus. 

Det är tydligt att Åre blivit ett mini-Davos eller mini-Almedalen där det etablerade näringslivet möter startupbolag och politiker. En del möten sker i hemlighet. Andra inte. Anders Ygeman bekräftade exempelvis för Di att han träffat Googles Anna Wikland i Åre och att de diskuterade EU:s nya regler om upphovsrätten. Av allt att döma har de olika utgångspunkter i frågan (Google är kritiska till de nya reglerna, Ygeman är i grunden positiv). Men mycket talar för att Google får sin röst hörd när detaljerna om implementeringen i Sverige reds ut de kommande åren.

Läs mer: Anders Ygeman stöttar EU:s länkskatt: ”Stora firmor som Google ska betala” 

Google-chefen Anna Wikland, investeraren Susanna Cambell och Anna Kinberg Batra.
Google-chefen Anna Wikland, investeraren Susanna Cambell och Anna Kinberg Batra.

Powerkvinnorna ser också vikten förebilder, att visa ”kan hon så kan även jag”. De delar med sig av sina erfarenheter och peppar varandra. Antalet kvinnliga nätverk växer explosionsartat. I går kväll var jag på en exklusiv liten middag. Det var svårt att inte imponeras av deras respektive resor. Det snackades också en del om kvinnor som väljer att hoppa av. Superduktiga seniora medarbetare känner att de slår i glastaket på advokatbyråer och inom finans och startar istället eget. Bolagen får akta sig för kvinnlig ”brain drain”.

I veckan publicerade vi på Di Digital vår årliga granskning av vart riskkapitalet tar vägen. Det var ett hästjobb att hitta om 800 bolag har manligt, kvinnligt eller blandat grundarteam. Svaren blev ofta 1 man, 2 män, 3 män och så vidare. Det var då svårt att tona ned glädjen när en kvinna svarade. ”Vem är grundare till bolaget?” ”Det är du?” ”Och du heter Gunilla?” Jackpott.

Tyvärr visade vår granskning att knappt 1 procent av drygt 13,6 miljarder kronor investerades i bolag enbart grundade av kvinnor under 2018. Samtidigt är det något som bubblar där ute. Allt fler kvinnliga investerare har en tydlig strategi. De vill bli rika tillsammans. De siktar på att lyfta andra kvinnor och investera i deras bolag. 

I nästa vecka anordnar vi vårt årliga event Female Founders. Det börjar bli rätt så fulltecknat. På scenen har vi bland andra Yubico-grundaren Stina Ehrensvärd.

Anmäl dig till Female Founders här.

Läs mer: Bolag grundade av kvinnor får 1 procent av riskkapitalet 

Amazongrundaren Jeff Bezos och exhustrun MacKenzie Bezos.
Amazongrundaren Jeff Bezos och exhustrun MacKenzie Bezos.Foto: Evan Agostini

I går blev det offentligt att MacKenzie Bezos blir världens tredje rikaste kvinna, enligt Forbes lista. Enligt hennes twitterinlägg låter hon exmaken och grundaren Jeff Bezos behålla 75 procent av hans aktier i Amazon. Han kan därmed behålla platsen som världens rikaste person. MacKenzies Amazonaktier från bodelningen är värda omkring 330 miljarder kronor – blir intressant att följa vad hon ska göra med pengarna.  

Samtidigt är det inte bara skandalerna och skilsmässan det snackas om kring Jeff Bezos. Även hans nya stil ger en del höjda ögonbryn. Han går gått från datanörd i mjukiströja till biffig hårding. New York Times har kallat honom för en ”nykläckt stilikon”. P1 Stil fokuserade ett helt program på förvandlingen där vår reporter Sven Carlsson medverkade.

Här hemma har vi spanat in en techprofil med lite annorlunda klädval. Ängelinvesteraren och Stardollgrundaren Mattias Miksche sägs ha tyskt påbrå. Kanske är det därför han stoltserar i lederhosen på stan. Jag som ofta bär österrikiska ulljackor känner ett visst släktskap.

Den ödmjuke miljardären och Klarnagrundaren Niklas Adalberth satsar allt på att göra världen bättre genom sitt Norrsken. Han tycks även vara öppen för att delta i Klarnas miljardemission. Under tiden tyder mycket på att Klarna inte är helt fläckfria vad det gäller att skapa en bättre värld. Tvärtom bygger en del av affärsidén på att ”få in folk i kreditsvängen” som Johan Krantz på Kronofogden uttrycker det i en intervju med vår reporter Fredrik Björkman.

Läs mer: Klarna-kunder i trubbel - Kronofogden: ”Det gäller att få in folk i kreditsvängen”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera