Hoppa till innehållet

SEB gör jätteinvestering i sparappen Tink

Startupbolagen utmanar storbankerna från höger och vänster. Nu gör SEB, tillsammans med Sven Hagströmers investmentbolag Creades, en jätteinvestering på 85 miljoner kronor i ekonomiappen Tink. Och fler investeringar lär det bli.

Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.
Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.Foto: Stellan Stephenson

De svenska storbankerna har tidigare kritiserats för att inte förnya sig själva i takt med den finansiella teknikens utveckling. Nu kontrar SEB med en jätteinvestering i ekonomiappen Tink. Det är också storbankens första stora investering i en fintech-startup. 

Tink, som loggar och kategoriserar användarens utgifter, har i dag runt 300 000 användare i Sverige.

”Jag tror att vi börjar röra oss in i en värld där kundbeteendet förändras ganska mycket. Vi har landat i att göra den här investeringen vilket ger en signal från vår sida att det här är en av de starkare fintechstartupsen som vi ser och samtidigt får vi möjligheten att erbjuda våra kunder den teknik och funktionalitet som Tink har”, säger Christoffer Malmer, divisionschef på Företag och Privatkunder på SEB.

SEB :s vc-portfölj har ett mandat att fortsätta investera i fintech.

Tillsammans med Sven Hagströmers investeringsbolag Creades, som var tidig investerare i Klarna och Avanza som Sven Hagströmer grundade, står SEB för den största delen av finansieringsrundan på 85 Mkr. Övriga investerare i Tink är den holländska banken ABN AMRO och det danska riskkapitalbolaget Sunstone.

Läs även: Tink till Holland – samarbetar med storbank

På senare tid har flera storbanker vaknat upp till hotet från de nya fintechbolagen. Swedbank gick så sent som i februari ut med att man är öppen för både samarbeten och regelrätta förvärv av nya fintechbolag. Nordea har startat ett acceleratorprogram för fintechbolag för att komma närmare den nya tekniken.

Att SEB nu blir delägare i ekonomiappen Tink är en del av storbankens förändrade strategi.

”Det här är vad våra kunder vill ha idag. Våra kunder förväntar sig att vi ska erbjuda dem det bästa som finns på marknaden och då vill vi kunna göra det. Det är kanske ett lite obankmässigt sätt att göra det på men för oss är det strategiskt sett ett ganska viktigt steg”, säger Christoffer Malmer.

Läs även: SEB-vd:n under attack från finans-startups

Tink är enligt Christoffer Malmer bara den första av flera investeringar som SEB kommer att göra i fintechbolag framöver.


Christoffer Malmer, SEB. Foto: SEB.

”Vi har en venture capital-portfölj som vi har gjort den här investeringen med och de har ett mandat att fortsätta titta på investeringar inom fintech. För oss är det här ett nytt sätt att jobba och därför är det viktigt att komma igång med den här typen av investeringar där vi kan erbjuda den här funktionaliteten till våra kunder och även fortsätta växa tillsammans med fintechbolagen”, säger Christoffer Malmer.

Läs även: Stort reportage – så ska storbankerna möta startup-hotet

För Tink-grundarna Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg, som lanserade sin ekonomiapp 2013, kommer investeringen lägligt. Bolaget, som drogs med en förlust på 12 Mkr och en omsättning på ynka 350 000 kronor under 2014, har gått bättre under 2015 men går fortfarande med förlust, enligt vd:n Daniel Kjellén.

Han vill inte ge några siffror för fjolåret men ser en ljusning för 2016, då han tror att företaget kommer att gå från rött till svart på månadsbasis. 

Tink lanserades 2013. I dag har appen cirka 300 000 användare. Foto: Tink

”Det är lika mycket som kommer att investeras i produktutveckling som i expansion. Vi är redan i Holland genom vårt samarbete med ABN AMRO men de här 85 miljonerna ska definitivt ta oss vidare ut i Europa”, säger Daniel Kjellen.

Tink kommer inom de närmaste veckorna lansera en uppdaterad version med nya tjänster i appen.

”Med Tink 2.0 bygger vi något som man kan kalla en virtuell bank. Man kommer kunna föra över pengar, betala räkningar och allt annat man gör i sin vanliga bank. Det skapas väldigt mycket kundvärde när man kopplar det med vad Tink är bra på idag. Från att hjälpa kunden att förstå sin ekonomi kommer vi nu även kunna hjälpa kunden att agera på det”, säger Fredrik Hedberg.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera