Hoppa till innehållet

SEB satsar på Bitcoin-teknik

Blockchain, tekniken bakom kryptovalutan Bitcoin, kan ersätta bankernas roll i aktie- och valutahandel. Det tror bland annat storbanken SEB som tillsammans med 21 andra banker nu tänker omkullkasta sin egen affärsmodell.

Annika Falkengren, vd för SEB, som nu satsar på blockchain.
Annika Falkengren, vd för SEB, som nu satsar på blockchain.

När det gäller handel med aktier- och valutor agerar banker ofta som så kallade ’market makers’ och som mellanhand mellan köpare och säljare. Det har varit en lönsam affär för bankerna i princip så länge som det funnits börshandel. I Sverige är SEB den ledande banken när det kommer till den här typen av handel. Men de dagarna kan snart vara över, enligt SEB själva.

”Vi ser att vi antingen kan vänta på att någon omkullkastar affären eller att vi gör det själva”, säger Rasmus Järborg, strategichef på SEB. 

SEB går därför som enda svenska bank in i ett internationellt samarbete för att ta fram ett helt nytt sätt för att hantera aktie- och valutahandel. Med på samarbetet finns utöver SEB banker som Morgan Stanley, Bank of America och HSBC. Det är tekniken bakom kryptovalutan Bitcoin, så kallad blockchain, som ska användas för att potentiellt kasta om världens marknadsplatser.

”Det finns en stor fara och en stor möjlighet när det kommer till blockchain. När det gäller vår roll som ’market maker’ och mellanhand i handeln så kan den hotas av blockchain-tekniken”, säger Rasmus Järborg.

Planen är att banksamarbetet ska leda fram till en fungerande prototyp över hur bankernas roll som mellanhänder kan ersättas helt med blockchainteknik. Samarbetet löper över 12 månader och SEB kommer att ingå i styrgruppen för projektet.

”Vi bär löpande kostnader för forskningen. Om det funkar bra så kan man välja att ta in kapital till bolaget, och då kan vi tillgodoräkna oss våra kostnader i form av aktier”, säger Rasmus Järborg.

Läs mer: JP Morgan-chefen hyllar Bitcoin-teknik

Att en viktig del i SEB:s affär helt riskerar att försvinna innebär också positiva effekter enligt Rasmus Järborg. 

”Det blir snabbare och billigare för kunderna. Vi på SEB har alltid gått i bräschen för att förnya handeln. Det har förändrats hela tiden från att man ropade ut order till att man använde telefoner, till datorer och nu till blockchain”, säger han.

Även om blochain-tekniken kommer från den omtalade kryptovalutan Bitcoin så innebär inte SEB satsning att man tror på själva valutan.

”Vi har haft en väldigt konservativ hållning mot Bitcoin. Det är den underliggande tekniken som är intressant. Den kan ta bort alla steg vid ett aktieköp och se till att allt sker omedelbart”.

Läs mer: Därför kan blockchain revolutionera bankvärlden

Lyssna på Digitalpodden om Swish och SEB:s bitcoinsatsning: 

http://embed.acast.com/digitalpodden/supersuccenswish-seb-sbitcoin-satsningochmindfulnessforstartups

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera