Hoppa till innehållet

SEB tar in robot på kundtjänsten

Roboten Amelia har redan hjälpt både myndigheter och företag att styra upp sin interna support. Nu tar hon klivet in på SEB:s kundtjänst. Men banken försäkrar att även människorna blir kvar. 

AI-roboten Amelia är ny medarbetare på banken SEB:s kundtjänst.
AI-roboten Amelia är ny medarbetare på banken SEB:s kundtjänst.Foto: TT/ IPsoft

Amelia är i 30-årsåldern med blont kortklippt hår och blå ögon. Hon har kontorsriktig klädsel med svart kavaj, ljus skjorta och hon sägs vara både nyfiken och språkbegåvad. Men hon är också helt artificiell.

Det amerikanska företaget IPsoft har under tio år arbetat på att ta fram en robot som med hjälp av artificiell intelligens kan förstå tal och svara på frågor. Få svenska företag har velat gå ut publikt med att Amelia finns i deras arbetslag men nu har SEB klivit fram som första svenska bank. 

Efter att ha testat Amelia på bankens interna it-support, har SEB nu tagit beslutet att introducera henne på sin kundtjänst till årsskiftet.

Från och med årsskiftet kommer vissa kunder som kontaktar banken att få hjälp av roboten istället för av en människa. Bankens presschef Anna Helsén betonar dock att det inte betyder att den mänskliga kundtjänsten försvinner.

”Vi ser en stor fördel med att kunna kombinera digital och mänsklig arbetskraft. Mycket av det handlar om att förbättra upplevelsen för våra kunder”, säger Mikael Andersson på SEB.

De svenska storbankerna har tidigare kritiserats för att inte förnya sig själva i takt med den finansiella teknikens utveckling. SEB har det senaste halvåret kontrat både med att investera i startupbolaget Tink men även i det danska blockkedjebolaget Coinify

Läs även: Patentbråk hotar storbankernas blockchain-satsning

Nu blir SEB IPsofts första kund där Amelia kommer att prata svenska till bankens kunder. Men efter att man har använt Apples Siri och ett flertal automatiserade receptionister, som inte förstår vad man vill, är det svårt att tro att Amelia inte kommer att stöta på problem när hon ska hjälpa kunderna.

Vi är väldigt tidiga i den här resan och vi har för avsikt att göra det här i olika steg.

Mikael Andersson påpekar också att hon har en lång resa framför sig. 

”Vi är väldigt tidiga i den här resan och vi har för avsikt att göra det här i olika steg. Vi kommer att börja med en alpha-version av Amelia där vi kommer att göra det väldigt tydligt att vi är i en process att utveckla vår framtida kundtjänst. Det är ändå så att man behöver optimera hur Amelia tar en dialog.”

Fördelen med en robot på kundtjänsten är att SEB kommer kunna erbjuda dygnet-runt-support och frigöra tid för övrig kundsupport och därmed förbättra kundernas upplevelse, enligt banken. 

”Man kommer inte heller behöva vänta i kö för att få hjälp”, säger Mikael Andersson.

Att träna upp Amelia är en framtida roll för människor.

Amelia kommer allt eftersom att lära sig mer och mer från de mentorer som är satta på jobbet att lära henne, enligt IPSoft.

”Det är viktigt att poängtera att Amelia är ingenting utan människor i ett första läge. Att träna upp Amelia är en framtida roll för människor”, säger Mikael Andersson.

Läs även: Fyra nya robotfirmor startar i Sverige

Om Amelia i framtiden kommer att leda till besparingar på SEB:s kundtjänst är oklart. Men att Amelia och hennes likar kommer att ta över mer och mer av kundtjänsten är inte en osannolik framtidsvision, enligt IPsofts Europachef Johan Toll. 

”Jag ser teknologier som Amelia som en otrolig möjlighet som en digital arbetskraft. Det kan mer eller mindre revolutionera sättet som vi möter våra kunder i dag”, säger Johan Toll. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera