Hoppa till innehållet

Sellpy rullar ut i Göteborg 

Startupbolaget Sellpy, som hjälper folk att sälja sina gamla prylar på nätet, expanderar över Sverige. Två månader efter att bolaget öppnade i Malmö är det nu dags för Göteborg. 

Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.
Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.

Det har varit ett intensivt år så här långt för startupbolaget Sellpy. I januari fick bolaget in klädjätten H&M som investerare. I april lanserade man sin tjänst med hem-upphämtning av bolagets kassar i Malmö. Nu är det dags för nästa steg.

”I dag lanserar vi i centrala Göteborg. Sedan utökar vi också vårt upphämtningsområde i Skåne till att inkludera sydvästra Skåne från Helsingborg via kusten till Vellinge och Trelleborg”, säger Michael Arnör.

Sellpys affärsidé är att erbjuda folk upphämtning av prylar som de vill sälja på nätet. Sellpy sköter sedan hela försäljningen och behåller runt 40 procent av försäljningssumman. Modellen har visat sig populär och Sellpy har seglat upp som nätauktionshuset Traderas största säljare.

Läs mer: Sellpy nu störst på Tradera

”Vi fortsätter att öka och i helgen hade vi 14 000 prylar ute till försäljning. Det vi har sett hittills är att av de som beställt hem en påse så återkommer runt 30 procent inom tre månader för att beställa en ny”, säger Michael Arnör.

I fjol sålde Sellpy prylar för runt 9 miljoner kronor och gjorde en förlust på 1 Mkr.

”Just nu ligger vi på en takt som skulle innebära att vi ungefär trefaldigar försäljningen i år”, säger Michael Arnör.

Än så länge fraktas alla prylar till Stockholm för fotografering och försäljning. Några planer på logistikcentrum i andra delar av Sverige finns inte ännu. Däremot är tanken att fortsätta utrullningen av företagets upphämtningstjänst.

”Nu är det den geografiska biten som är det viktiga. Vi har en bra affärsmodell och en trevlig produkt som vi tror kan fungera på fler ställen”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera