Annons

Sellpy växer snabbt ­– är nu Traderas största säljare

Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.
Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.
I höstas investerade klädjätten H&M i Sellpy som hjälper folk att sälja begagnade prylar på nätet. Nu har bolaget fått rejäl fart på affärerna och expanderar till Malmö.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stockholmsbolaget Sellpy gör det enkelt för folk att sälja sina gamla prylar på Tradera. En affärsidé som hämtad från en skämtbutik i filmen The 40 Year Old Virgin. Men faktum är att det faktiskt verkar fungera i verkligheten.

Sellpy är grundat av trion Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam och började sin verksamhet för 1,5 år sedan. Affären går till på så sätt att Sellpy skickar ut en kasse som folk kan fylla med saker de vill sälja, Sellpy hämtar sen upp kassen och säljer prylarna på Tradera. Bolaget tjänar pengar genom att man tar 60 procent av försäljningssumman (varav 20 procent går till skatt och Tradera) på de saker som säljs.

”Det är full rulle, vi har mer än dubblat volymerna sedan årsskiftet och har säkert tio gånger så mycket som för ett år sedan. I helgen hade vi över 10 000 saker till salu samtidigt”, säger Michael Arnör, medgrundare av Sellpy och tillägger:

"Vi är faktiskt Traderas största säljare nu". 

Läs mer: H&M:s vd investerar i ny budtjänst

Bolaget tog i höstas in 8,2 miljoner kronor i finansiering från bland annat klädjätten H&M. Sedan tidigare finns också Per Bystedt, före detta vd för TV3 på ägarlistan.

”För tillfället har vi inget kapitalbehov. Sen handlar det om hur fort man vill växa framöver”, säger Michael Arnör.

Hittills har lite drygt 5000 personer skickat in saker till försäljning via Sellpy. Eftersom verksamheten involverar en hel del logistik har mycket av det senaste årets arbete handlat om att skapa förutsättningar för att kunna växa snabbt.

”Vi är runt 50 personer som jobbar här och flyttade in i ett nytt lager nyligen”, säger Michael Arnör. 

Det långsiktiga målet är att alla ska ha en Sellpy-påse hemma.

I dagsläget erbjuder Sellpy upphämtning i Stockholm och Uppsala men redan nästan vecka kommer de att börja med upphämtning i Malmö.

”Vår plan är att fortsätta växa så snabbt vi kan. Malmö är först ut när vi nu rullar ut i fler städer”, säger Michael Arnör.

Ambitionen är högt ställd för bolaget.  

”Det långsiktiga målet är att alla ska ha en Sellpy-påse hemma där man stoppar ned saker så fort man slutar använda dem”. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies