Hoppa till innehållet

Sellpy växer snabbt ­– är nu Traderas största säljare

I höstas investerade klädjätten H&M i Sellpy som hjälper folk att sälja begagnade prylar på nätet. Nu har bolaget fått rejäl fart på affärerna och expanderar till Malmö.

Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.
Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.

Stockholmsbolaget Sellpy gör det enkelt för folk att sälja sina gamla prylar på Tradera. En affärsidé som hämtad från en skämtbutik i filmen The 40 Year Old Virgin. Men faktum är att det faktiskt verkar fungera i verkligheten.

Sellpy är grundat av trion Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam och började sin verksamhet för 1,5 år sedan. Affären går till på så sätt att Sellpy skickar ut en kasse som folk kan fylla med saker de vill sälja, Sellpy hämtar sen upp kassen och säljer prylarna på Tradera. Bolaget tjänar pengar genom att man tar 60 procent av försäljningssumman (varav 20 procent går till skatt och Tradera) på de saker som säljs.

”Det är full rulle, vi har mer än dubblat volymerna sedan årsskiftet och har säkert tio gånger så mycket som för ett år sedan. I helgen hade vi över 10 000 saker till salu samtidigt”, säger Michael Arnör, medgrundare av Sellpy och tillägger:

"Vi är faktiskt Traderas största säljare nu". 

Läs mer: H&M:s vd investerar i ny budtjänst

Bolaget tog i höstas in 8,2 miljoner kronor i finansiering från bland annat klädjätten H&M. Sedan tidigare finns också Per Bystedt, före detta vd för TV3 på ägarlistan.

”För tillfället har vi inget kapitalbehov. Sen handlar det om hur fort man vill växa framöver”, säger Michael Arnör.

Hittills har lite drygt 5000 personer skickat in saker till försäljning via Sellpy. Eftersom verksamheten involverar en hel del logistik har mycket av det senaste årets arbete handlat om att skapa förutsättningar för att kunna växa snabbt.

”Vi är runt 50 personer som jobbar här och flyttade in i ett nytt lager nyligen”, säger Michael Arnör. 

Det långsiktiga målet är att alla ska ha en Sellpy-påse hemma.

I dagsläget erbjuder Sellpy upphämtning i Stockholm och Uppsala men redan nästan vecka kommer de att börja med upphämtning i Malmö.

”Vår plan är att fortsätta växa så snabbt vi kan. Malmö är först ut när vi nu rullar ut i fler städer”, säger Michael Arnör.

Ambitionen är högt ställd för bolaget.  

”Det långsiktiga målet är att alla ska ha en Sellpy-påse hemma där man stoppar ned saker så fort man slutar använda dem”. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera