Hoppa till innehållet

Serendipity-profiler startar ny riskkapitalfond – Lena Apler bland investerarna

Två Serendipity-profiler och Ubers förre kommunikationschef startar nya riskkapitalbolaget Blq invest. Bolaget backas bland annat av SEB och Collectors grundare Lena Apler. 

Blq invests tre partners: Erik Halvord, Bodil Sidén och Kamjar Hajabdolahi.
Blq invests tre partners: Erik Halvord, Bodil Sidén och Kamjar Hajabdolahi.Foto: Artist

”Vi ska investera det som kallas 'dödens dal', det vill säga skedet efter bolaget tagit in kapital från affärsänglar och innan de vänder sig till venture capital-bolag”, säger Kamjar Hajabdolahi.

Han är grundare och en av tre partners bakom nya riskkapitalfonden Blq invest (namnet uttalas ”black invest”). De andra två är Ubers före detta kommunikationschef i Norden Bodil Sidén och Erik Halvord, som liksom Kamjar Hajabdolahi har en bakgrund på startup-inkubatorn och investeraren Serendipity.

Vi ska investera det som kallas 'dödens dal'.

Riskkapitalbolaget har redan tagit in cirka 100 Mkr. Målet är att ta in lika mycket till innan man stänger sin första fond. 

Bland investerarna kan nämnas banken SEB, Collector-grundaren och investeraren Lena Apler och Noel Abdayem, som grundat the Humble co, som utvecklar miljövänliga hälsoprodukter som tandborstar och tandkräm.

Under sin tid på Serendipity jobbade Erik Halvord och Kamjar Hajabdolahi mycket med att köpa och utveckla bolag i mycket tidiga skeden. Det är en erfarenhet som kommer väl till pass nu.

”Vi ska investera i bolag som fortfarande behöver hjälp med det operativa. Vi är inte rädda för att jobba hands on och förbereda bolag för nästa fas, då de börjar ta in kapital från etablerade venture capital-bolag”, säger Kamjar Hajabdolahi.

Har ni redan börjat investera?

”Vi är i slutfasen för ett par investeringar som vi kan berätta mer om snart. Det handlar om mjukvaruföretag på företagsmarknaden med återkommande intäkter. Det är bolag som börjat skala upp utanför Sverige”, säger Kamjar Hajabdolahi.

Investerar ni enbart i svenska bolag?

”De två första är båda Stockholmsbolag. Vi vill investera lokalt, i bolag vi kan träffa regelbundet, så det blir främst svenska bolag i den första fonden.”

Vad – vid sidan av kapital – erbjuder ni bolagen ni investerar i?

”Bodil Sidén har ju en gedigen bakgrund inom pr- och kommunikation. Sånt blir ju allt viktigare för unga startupbolag.” 

”Erik Halvord har stor erfarenhet av att hitta bolag och göra investeringar och uppköp. Jag har varit med och byggt många bolag och även sålt av flera.”

Kan du ge oss ett färskt exempel på en exit?

”Senaste exemplet är ett bolag som heter Insiderlog, och som jobbar med registrering av insiderinformation. Vi sålde det till Euronext, Frankrikes svar på Nasdaq, 2018. Köparen betalade drygt 50 miljoner kronor, men det kan bli lika mycket till om utvecklingen lever upp till förväntningarna.”

Du är fortfarande majoritetsägare i Serendipity. Hur mycket tid ska du lägga på detta?

”Det är fullt fokus på Blq invest nu. Jag ska inte jobba operativt på Serendipity längre, utan sitta i styrelsen istället. Vi håller på att rekrytera en ny vd.

Serendipity startades 2004 som en företagsinkubator för nybakade startupbolag. Med tiden har man lagt till en konsultverksamhet, en investeringsdel och pitchtävlingen Techarenan. 

Kamjar Hajabdolahi anslöt sig till bolaget i början av 2012 och var 2014 ansvarig för att bygga upp bolagets investeringsarm Serendipity ventures. Det handlade bland annat om att investera cirka 20 Mkr i 8 bolag, varav vissa sålts av. 

I fjol köpte Kamjar Hajabdolahi ut Serendipity ventures samt konsultverksamheten Serendipity professionals.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera