Hoppa till innehållet

Luminar Ventures ska lägga en halv miljard på svenska startups

Jacob Key och Magnus Bergman har både sålt egna bolag och varit affärsänglar. Nu växlar de upp. Med en halv miljard kronor i ryggen ska deras riskkapitalfond hitta svenska startups. ”Vi letar efter tre H: En hacker, en hipster och en hustler”, berättar Jacob Key för Di Digital.

Jacob Key
Jacob KeyFoto: Jack Mikrut

Ännu en svensk riskkapitalfond har sett dagens ljus. Luminar Ventures, som fonden heter, förvaltar en halv miljard kronor för att investera i tidiga skeden i digitala bolag i hela Sverige.

Läs även: De ska hitta investeringar för den statliga miljardfonden

”Vår snittinvestering kommer att ligga på omkring 10 miljoner kronor och rundan vi deltar i på 15-20 miljoner kronor”, säger Jacob Key, som är medgrundare av Luminar Ventures tillsammans med affärsängeln Magnus Bergman och acceleratorn Sting, till Di Digital.

Det valda beloppet är betydelsefullt, menar han.

Det var spännande att sitta i förhandlingar med Daniel Ek

”Det är ett stort steg mellan såddrundorna som ligger på 100 000 kronor upp till några miljoner och rundorna på 50-100 miljoner. Många av de etablerade fonderna är så pass framgångsrika att de rest stora fonder på flera miljarder. Då är det svårt att gå in med 10 miljoner kronor. Därför såg vi en möjlighet att fylla det hålet”, säger han och fortsätter:

”Ekosystemet i Sverige är ett av de bästa i världen men är det något som saknas så är det ett organiserat investerande i den här fasen.”

Läs även: Atomico: Europeisk tech krossar rekorden i år 

Bland de större investerarna i Luminar Ventures finns Europeiska Investeringsfonden och statliga Saminvest AB. Förutom de båda grundarna ansluter även Linda Höglund som tidigare har varit CFO på Klarna och Daniel Karsberg, tidigare investment manager på Creathor.

Både Jacob Key och Magnus Bergman är själva tidigare entreprenörer.

Magnus Bergman grundade it-konsultbolaget Parallell som såldes till Icon Medialab för 500 miljoner kronor och är dessutom en affärsängel med ett 30-tal investeringar bakom sig, bland annat i Truecaller, Prezi och Soundtrap. 

Jacob Key har bland annat sålt ett bolag till Ericsson och är dessutom en flitig ängelinvesterare som har gjort exits i Sportamore, Vera & John och Vetzoo.

Läs även: Djur-affär: Vetzoo köps upp av finsk jätte 

Dessutom jobbade han i nio år på Warner Music i Norden som vice vd. Han började där 2006, då branschen pressades av en vikande CD-försäljning och ett uppstigande Pirate Bay.

”Jag var med under hela förändringen och frontade förhandlingarna med Spotify och Tidal. Det var spännande att sitta i förhandlingar med Daniel Ek. Jag blev en brygga mellan skivbolagsvärlden och de nya bolagen”, säger han och tillägger att han genom åren förhandlade omkring 200 avtal.

I den rollen lärde han sig saker som han tar med sig in i sin nya roll: Det går trögt att förändra en bransch.

”Även om det var skrivet i stjärnorna att musikbranschen skulle förändras var det svårt, för det sitter så mycket i väggarna att man ska jobba på ett visst sätt. Bara för man har ett, två, eller tre bra möten med en stor aktör så är det inget som är klart. Man ska gärna ha en stark ambassadör inne på bolaget som kan driva ens frågor.”

Den första investeringen kan man vänta sig ganska snart

Luminar Ventures kommer att lägga särskild vikt vid att utvärdera grundarna.

”De kan dyka upp i vilka branscher som helst. Så vi har ett brett spann på vilka branscher vi tittar på så länge det är rätt grundare. Men när man sätter ihop ett team så gäller det att inte alla är av skrot och korn. Vi vill hitta kombinationer. Vi brukar säga att vi letar efter tre H: En hacker, en hipster och en hustler.”

Det finns en hajp kring att starta bolag just nu menar Jacob Key. Det kan leda till bolag vars grundare inte har rätt bevekelsegrunder. 

”Att starta ett bolag för att ens polare har gjort det är fel. En annan är att bara vilja tjäna pengar. Vi vill hitta folk som genuint vill förändra en bransch.”

De senaste åren har flera riskkapitalbolag lanserats, liksom nya fonder, som har svenska startupbolag i sikte. Förra våren stängde Atomico en rekordfond på 6,5 miljarder kronor med fokus på Europa. 

Läs även: Atomico stänger rekordfond – en av Europas största 

Men Jacob Key tror inte att det kommer bli allt för svårt att hitta bolag att investera i. Det finns fler bolag än någonsin, och många håller hög kvalitet, menar han.

”De är grundade av personer om startat bolag tidigare eller av folk som har varit med på exempelvis Spotify eller Klarna men som har hoppat av och vill sitta i förarsätet. De blir fler och fler. Det är hyggligt lätt för dem att få de första miljonerna av gamla kollegor att komma igång. Men sen gäller det att ta nästa steg.”

Den nya fonden har inte gjort några investeringar än.

”Men den första kan man vänta sig ganska snart. Vi har ju arbetat i 1,5 år på idén och har varit änglar tidigare. Så vi har haft ett stort deal flow.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera