Hoppa till innehållet

Sex svenska spel är nominerade till SXSW Gaming Awards

På SXSW i Austin koras vinnarna till festivalens spelpris den 19 mars. Bland finalisterna finns sex svenska spel, bland andra Paradox Interactives ”Pillars of Eternity” och Dices ”Star Wars Battlefront”.

Dataspelsbranschens Johanna Nylander hyllar de svenska spelbolagen.
Dataspelsbranschens Johanna Nylander hyllar de svenska spelbolagen.Foto: Jesper Frisk

För tredje året i rad koras de bästa spelen på South by Southwest, SXSW Gaming Awards. Sex svenska spelutvecklare är med i striden. Paradox Interactives ”Pillars of Eternity” och Avalanche studios ”Just Cause” är två av spelen som är nominerade. Även Dice är nominerade i tre kategorier för sitt spel ”Star Wars Battlefront”, Image & Form för sitt Steamworld Heist, Frictional Games för SOMA och Snakebird från Noumenon Games. 

Varför går det så bra för svenska spel? Enligt Johanna Nylander, samhällsansvarig på Dataspelsbranschen, har det att göra med den svenska arbetsmoralen.

Vi har bara nått början av det svenska spelundret

 ”Vi är väldigt duktiga på det vi gör. Om man tittar på svenska bolag generellt så har man hög nivå på kvalitén men även en kreativ ådra. Spelbranschen är också en bransch som drivs väldigt mycket av passion”, säger Johanna Nylander.

Dataspelsbranschens senaste uppskattning för hur mycket den svenska spelmarknaden är värd uppgår till 26 miljarder kronor.

”Det är framförallt en växande bransch, det ska man ta fasta på. Vi har bara nått början av det svenska spelundret”, säger Johanna Nylander.

Läs även: Skräckspelet SOMA från Helsingborg säljer som smör

 Och även om hälften av de svenska spelbolagen som är nominerade till pris på SXSW sitter i Stockholm så finns det undantag. Bland andra Helsingborgbaserade Frictional games, Göteborgs Image and Forms och Blekingeuppstickaren Noumenon games som är nominerad i kategorin spelarnas favorit.

”Det är nog speciellt roligt för de mindre bolagen att bli nominerade. För de stora bolagen är det ett erkännande att de har ett spel som räknas även i sådana här sammanhang”, säger Johanna Nylander.

Förutom de svenska spelen som är nominerade på SXSW finns även Pewdipie på listan. Felix Kjellberg är däremot inte nominerad för sitt spel ”Legend of the Brofist” utan till priset som den mest underhållande onlinepersonligheten.

Läs även: Blogg: Årets stora mediehändelse – redan?

Läs även: Ångdrivna robotar blev ett genombrott för Image & Form


Det här är SXSW

  • South by Southwest (förkortat SXSW) är världens största festival för musik, teknik och "de kreativa industrierna".
  • Festivalen, som grundades år 1987, har blivit känd som en grogrund för nya trender i den digitala världen. Tjänster som Twitter, Foursquare och senare även videotjänsten Meerkat fick alla sitt genombrott på SXSW.
  • Di Digital bevakar årets festival på plats i Austin. Här hittar du alla våra artiklar och intervjuer därifrån.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera