Hoppa till innehållet

Shareville-grundaren startar ny aktiesajt

Grundaren av den sociala aktiesajten Shareville ger sig nu återigen in på marknaden. Med nya plattformen Stockrepublic vill Fabian Grapengiesser ge spararna chansen att följa efter de allra bästa. ”Det här är data som du normalt inte kommer åt”, säger han.

Fabian Grapengiesser är grundaren bakom aktiespararsajten Shareville. Hemsidan köptes upp av nätmäklaren Nordnet SAVE +5,70%Dagens utveckling år 2013 för 16 miljoner kronor och har i dag över 200.000 användare. Efter uppköpet var Fabian Grapengiesser kvar som vd på sajten fram till 2016. Nu, efter en två år lång karantänstid, är han nu redo att ge sig in i branschen igen.

För närvarande är han i full gång med utvecklandet med den nya sajten Stockrepublic som ska lanseras i sommar. Tjänsten skulle han beskriva som bredare än föregångaren.

”Med Shareville jobbade vi nästan uteslutande med folk som var intresserade av aktier. Stockrepublic vänder sig till alla som undrar vad de ska göra med sina sparpengar”, säger Fabian Grapengiesser.

Tanken är Stockrepublic ska ha ett öppet nätverk dit olika banker kan koppla upp sig. I plattformen kan sen aktie- och fondsparare följa andra sparares portföljer, och se hur de som är mest framgångsrika agerar.

”Det här är data som du normalt inte kommer åt. Men här går det, helt anonymt, att koppla ihop alla som vill”, säger Fabian Grapengiesser.

Än så länge har bolaget fört diskussioner med ett flertal banker om att koppla upp sig mot plattformen. Förhoppningen är att också storbankerna ska hoppa på tåget.

”Det är stort intresse från bankerna. Det är inte en fråga om, utan när, det här ska växa”, säger Fabian Grapengiesser.

Handlar det om att utkonkurrera Shareville?

”Shareville är bra på många sätt, men det är mer för aktiva traders. Stockrepublic vänder sig till den stora massan.”

Med sig från Shareville-tiden har han Preben Rydin och Adam Svanberg som utgör grundarteamet. Fabian Grapengiesser uppger att grundarna gått in med mellan 3 och 5 miljoner kronor i projektet. Vid årskiftet tog bolaget in ytterligare 5 Mkr i riskkapital. Bland investerarna märks bland annat Stardoll-grundaren Mattias Miksche, Yubico-investeraren Simon Josefsson och Lendify-chefen Erika Eliasson.

Med en målsättning att i framtiden växa utanför Sveriges gränser kommer det med största sannolikhet att krävas fler investeringsrundor den närmsta tiden.

”Vill man komma in i en tillväxtfas och nå ut i Europa och USA så kommer det krävas kapital”, säger Fabian Grapengiesser.

I framtiden hoppas Fabian Grapengiesser att Stockrepublic ska ha sin bas i Norden, men att banker runt om i världen ska vara uppkopplade.

”Tänk att det här är som Stockholmsbörsen, men i den här tjänsten så har du många, många länder med realtidsdata. Då förstår man hur stort det kan bli”, säger han.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera