Annons

SHB:s fintech ska göra företagare till småbanker: ”Banking as a service”

Ecster, där Sanna K Augustsson är vd, har beskrivits som en Klarnautamanare under Handelsbankens paraply. Nu lanserar de dock något Klarna inte har – en white label-lösning för banktjänster åt sina företagskunder.
Ecster, där Sanna K Augustsson är vd, har beskrivits som en Klarnautamanare under Handelsbankens paraply. Nu lanserar de dock något Klarna inte har – en white label-lösning för banktjänster åt sina företagskunder.
Handelsbankens avknoppning Ecster lanserar ”banking as a service” – eller ”BaaS”. Vad det betyder i praktiken? Att bolagets egna företagskunder ska kunna framställa sig som bank, med allt vad det innebär.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Betalkort och finansieringslösningar där kunderna själva är avsändaren, och inte en bank eller ett kreditmarknadsinstitut. 

Det är två av tjänsterna som Ecsters företagskunder nu kommer att kunna erbjuda sina användare.

I ett normalt förhållande mellan banker och deras kunder släpper företagen mycket av kontrollen över konsumenten när affären är gjord. 

Skillnaden är nu att Ecsters tjänster kan levereras som en så kallad 'white label'-lösning, enligt vd Sanna K Augustsson.

”Normalt sett i vår kärnverksamhet så tar vi över hela kundupplevelsen efter ett köp. Vissa företag vill behålla den kundkontakten för att bygga en kundlojalitet”, säger hon.

Läs mer: Kartläggning: Här är storbankernas fintech-investeringar

Hon menar att företagskunderna därmed kan hantera transaktioner helt i sina egna appar. I stället för att slussas vidare till en bank kan hela betalningen skötas i appen och efterföljande delbetalningar också följas på samma ställe.

Ett annat exempel Ecster nämner är de företag som erbjuder sina kunder ett betalkort inom ett lojalitetsprogram. I dag har korten förvisso företagets logga på sig, men det är fortfarande en banksajt som kunden måste logga in på för att se sitt saldo och betala sina räkningar.

Det ska bolagen komma runt med hjälp av API:er till Ecsters system och därigenom få tillgång till finansiella tjänster, produktutveckling, kreditriskbedömning och regelverk som kan göra dem mer lik en egen bank.

”Det är inte för alla företag, men vi har kunder som efterfrågar det här och med dessa sätter vi oss ned och ser till att de tekniska förutsättningarna finns där. Vi släpper inte ifrån oss den här typen av funktioner om vi inte vet att det kommer att fungera”, säger Sanna K Augustsson vidare.

Läs mer: Toppchefen om Handelsbankens väg framåt: Digitalisera – lagom 

Bolaget Ecster, som tidigare var en del av Handelsbanken Finans, erbjuder dels en kassalösning i företagens e-handlar. De tillhandahåller också utlåning och erbjuder köp på kredit för slutkunder. Redan i dag har Ecster också ett eget betalkort i eget namn som riktar sig direkt till privatkunder.

Företaget är helägt av Handelsbanken, som dock gått ut med sina avsikter att sälja verksamheten.

”Banking as a service” är inget helt nytt begrepp, men har inte prövats på det här viset tidigare i Sverige. Idén är givetvis hämtat från den väldigt framgångsrika modellen med ”software as a service”, känt som ”SaaS”, där mjukvaror och tjänster erbjuds mot löpande betalning.

Målgruppen för Ecsters ”BaaS”-erbjudande beskrivs som konsumentkedjor med stort fokus på kundupplevelser och att bygga sitt eget varumärke. Flera aktörer ska ha uttryckt intresse att ansluta sig.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer