Hoppa till innehållet

Sheryl Sandberg ger 800 miljoner till välgörenhet

Facebook-toppen donerar stort för andra året i rad.

Sheryl Sandberg är Facebooks operativa chef.
Sheryl Sandberg är Facebooks operativa chef.Foto: Laurent Gillieron/AP

Sheryl Sandberg har lagt 590 000 aktier i Facebook i en särskild välgörenhetsfond. Aktierna är värda strax under 100 miljoner dollar, eller cirka 800 miljoner kronor, rapporterar Recode.

Bland verksamheterna som Facebook-toppen stödjer finns Lean In, som vill stärka kvinnors status i samhället, och Option B som ska stötta sörjande personer.

Den senare grundade Sheryl Sandberg efter att 2015 ha förlorat sin make. ”Lean In” heter boken hon gav ut 2013 som handlar om hur kvinnor kan ta större plats i arbetslivet.

Läs mer: 10 tänkvärda, roliga (och ibland lite läskiga) citat från techvärldens giganter

I fjol skänkte Sheryl Sandberg totalt 131 miljoner dollar, eller 1,1 miljarder kronor, till välgörenhet, skriver Recode. Hon är god för mer än 13 miljarder kronor, enligt Forbes.

Sheryl Sandberg är inte den enda techprofilen som skänker stora summor till välgörenhet.

Facebook-chefen Mark Zuckerberg och Microsoft-grundaren Bill Gates, som nyligen gav drygt 37 miljarder kronor till sin egen stiftelse, är två andra exempel.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera