Hoppa till innehållet

Silicon Valley-investerare: ”Techindustrin håller på att lära sig en läxa”

Antal enhörningar, ett samlingsord för bolag värderade till över en miljard dollar, är numera flera hundra i techsfären. Samtidigt har synen på bolagsvärderingar justerats och coronakrisen förväntas sätta sina spår. ”Vi behöver ett nytt begrepp”, tycker Silicon Valley-investeraren Jake Saper.

Brendan Wales är partner på riskkapitalbolaget E.ventures, som har sin bas i Silicon Valley men även filialer i Europa. Jake Saper är partner på riskkapitalbolaget Emergence i Silicon Valley.
Brendan Wales är partner på riskkapitalbolaget E.ventures, som har sin bas i Silicon Valley men även filialer i Europa. Jake Saper är partner på riskkapitalbolaget Emergence i Silicon Valley.

(Di Digital/Silicon Valley) Antalet nya enhörningar, det vill säga bolag som är värderade till över 1 miljard dollar, har ökat stadigt sedan begreppet myntades 2013.  Den exklusiva klubben bestod då av 39 mjukvarubolag och har i dag utökats till 584 techbolag, enligt en sammanställning i den amerikanska databasen Crunchbase.

Under rekordåret 2018 lades det till 158 nya enhörningar på listan. Samma siffra för 2019 var 142 stycken.

Men frågan är hur utvecklingen av nya enhörningar kommer att påverkas av coronavirusets framfart.

Som Di Digital har rapporterat om tidigare är de privata riskkapitalfonderna fulla med pengar, både i USA och i Sverige. Samtidigt skakas världsekonomin om just nu, vilket påverkar investeringsläget.

Läs också: Rekordår för techinvesteringar i Europa – svenska bolaget toppar

Redan innan viruset tog fäste indikerade siffrorna för det fjärde kvartalet i fjol att det fanns en större försiktighet kring investeringar. Värdet på riskkapitalinvesteringarna i USA gick ner med 42,5 procent under perioden jämfört med samma kvartal 2018. Det enligt en sammanställning från analysföretaget CB Insights tillsammans med konsultbolaget Pricewaterhousecoopers. 

En del techbolag höll också hårdare i kostnader och gjorde sig av med personal i början av året. En trend som har accelererat kraftigt under de senaste veckorna.

”På en tjurmarknad kan olönsamma företag få en chans, särskilt när det gäller marknadsledare. Men på den marknaden vi befinner oss på nu, där vi kommer ner från en topp, finns det ett mycket större fokus på att ha en livskraftig och repeterbar affärsmodell, även för företag med spetsinnovation och på stora marknader”, säger Brendan Wales, partner på riskkapitalbolaget Eventures, som har sin bas i Silicon Valley.

Den enorma mängden kapital som investerades i tillväxtfasen för konsumenttjänster mellan 2015 och 2018 hade redan minskat under förra året. Istället investerades det fler dollar än någonsin tidigare i mjukvarubolag riktade mot företag, menar Brendan Wales.

Eventures fond investerar i tidiga faser, främst i A-rundor, och har satsat pengar i bland andra spartjänsten Acorns, analysföretaget App Annie och även den svenska matappen Karma. Brendan Wales tror att det kommer bli svårt för bolag att få investeringar efter den tidiga fasen om de inte kan visa på en tydlig väg till lönsamhet.

När det gäller hur många nya enhörningar vi kommer att få se i år, säger han att det står inför ett skifte: 

”Då det relaterar till virusets påverkan på startupinvesteringar, har det skett en stor förändring. Under större delen av 2020 kommer det vara utmanande att resa riskkapital. Investerare är försiktiga med tanke på osäkerheten kring efterfrågan från konsumenter och företag i nästan alla kategorier”, säger Brendan Wales.

Läs även: Enhörningsbolag har mist sin glans på börsen

Jake Saper, partner på riskkapitalbolaget Emergence som investerade tidigt i Salesforce och videokonferenstjänsten Zoom som gick till börsen i fjol, är inne på samma linje. 

”Jag tror inte att det i den här nya världen kommer att myntas många nya enhörningar under 2020”, säger Jake Saper.

Han tror att en del startupbolag kommer att dra fördelar av övergången till distansjobb och kanske ökar sina värderingar. Men att de allra flesta kommer att stå inför utmaningar.

”Det tillsammans med mer konservativa investerare tror jag kommer att leda till att 2020 blir det år vi får se minst antal myntade enhörningar under de senaste fem åren”, säger Jake Saper. 

Det är enkelt att sälja en dollar om du bara tar 99 cent betalt för den.

Han identifierar två drivande faktorer i utvecklingen av enhörningar över tid. Den första är inflödet av riskkapital som har drivit upp värderingarna. Den andra är en växande grupp av kvalificerade bolag.

”Det är också viktigt att se var det finns begränsningar för enhörningar. De måste skapa värde för slutkund, men också för sig själva. Många enhörningar har misslyckats med att göra båda de sakerna, vilket landar i negativa och låga marginaler”.

Jake Saper tar exemplet med tjänster som levererar färdigrätter i USA, som Munchery och Sprig som gick i konkurs för några år sedan. 

”Det är enkelt att sälja en dollar om du bara tar 99 cent betalt för den. Flera enhörningar har inte lyckats vända den ekvationen”, säger han.

Den nya typen av enhörningsbolag måste ha mer långsiktighet och lyckas på båda punkterna.

”Jag tror att techindustrin just nu får lära sig en läxa från tidigare affärsmodeller. Den håller på att mogna och förstå vad som är mer hållbart”.

Själv är han inget fan av termen enhörning. 

”Den är slående, men utmaningen är att den firar en slumpmässig värdering, när vi i själva verket borde fira det underliggande värdet av de här bolagen. Vi kanske borde kalla dem något annat”, tycker Jake Saper.

Läs också: Svenske riskkapitalisten i USA: ”Få entreprenörer väntar på en högkonjunktur”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera