Hoppa till innehållet

Silicon Valley-profilen: ”Ingen poäng för startups att flytta hit”

Randy Williams är investeraren som skapat världens största investerarnätverk ­– Keiretsu. Med 3000 medlemmar är de en växande maktfaktor som vill utmana riskkapitalbolagen.

Randy Williams, grundare av ängelnätverket Keiretsu.
Randy Williams, grundare av ängelnätverket Keiretsu.

Randy Williams är i Stockholm för att träffa den svenska delen av nätverket Keiretsu. Keiretsu består av totalt 3000 investerare runt om i världen. Genom att dela kunskap och affärsmöjligheter med varandra är tanken att de ska bli starkare som grupp än var och en för sig.

”Ängelinvesterare kommer i regel in tidigt i ett bolag. Men tack vare att vi är så många kan vi fortsätta att göra följdinvesteringar under en längre tid. Vi har nu ett bolag som ska börsnoteras, de har tagit in 350 miljoner kronor från privatinvesterare i vårt nätverk”, säger han när Di Digital träffar honom på Grand Hotel i Stockholm.

Keiretsu har de senaste åren börjat titta allt mer på att expandera sitt nätverk utanför USA. Anledningen är att värderingarna stigit i Silicon Valley och att såväl inkubatorer som riskkapitalbolag nu tittar efter nya möjligheter i andra delar av världen.

”Det finns många ineffektiviteter när det gäller startupsektorn. Att värderingarna varierar över världen är en sådan sak. Vi tror att världen är platt och att det kommer att jämna ut sig över tid därför är det viktigt att vi hittar rätt företag att investera i nu”, säger han. 

Läs mer: Här är superänglarnas första investeringar

Keiretsu letar, precis som många andra investerare, särskilt efter bolag inom big data, maskininlärning, självkörande fordon, fintech och life science-bolag inriktade på åldrande. Eftersom nätverket Keiretsu vuxit sig så pass stort menar Randy Williams att de nu på sätt och vis utmanar riskkapitalbolagen.

”Riskkapitalbolag och storföretag som investerar är en viktig del men om ett företag inte vill ge sig in i det så behöver de inte göra det i dag. Vi kan göra följdinvesteringar under lång tid eftersom vi är så många”, säger han och tillägger:

”Dessutom, riskkapitalbolagen säger att de har resurser för att hjälpa portföljbolagen men de är kanske bara fyra partners. Vi är 3000 personer”.

Läs mer: Svenska affärsänglar tar in halv miljard till ny fond

Den svenska delen av Keiretsu har 50 medlemmar och drivs av privatinvesterarna Ted Elvhage, Eva Lunderquist, Mikael Ramnö och Jesper Wikström Förne.

Under det första året som aktivt i Sverige har medlemmarna undersökt 57 bolag noggrant och investerat i 8 av dem. Globalt gjorde Keiretsu 96 såddinvesteringar 2015 vilket enligt data från Pitchbook gjorde dem till världens mest aktiva investerare i startups före till exempel 500 Startups, Techstars och Y Combinator.

 Eftersom Randy Williams själv kommer från den amerikanska västkusten startade Keiretsu med fokus på Silicon Valley. Men i dag tycker han att IT-sektorns hetaste plats tappat i betydelse.

”Alla bolag tror fortfarande att de behöver flytta till Silicon Valley. Det tror att de behöver närvaro där men det finns ingen poäng för startups att flytta dit. Historiskt fanns det en poäng men det gör det inte idag. Alla investerare, som Keiretsu, 500 Startups och Y combinator letar nu investeringar över hela världen”.

Läs mer: Silicon Valleys superaccelerator Y Combinator från insidan

Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera