Aneel Bhusri är en profil i Silicon Valley. Han har arbetat som partner på riskkapitalbolaget Greylock under början av 2000-talet när man investerade i bland annat Facebook, Dropbox och Airbnb.
Di Digital träffar honom vid ett besök på Stockholmskontoret för bolaget Workday, som han är medgrundare till och vd för. Workdays affärsidé kommer från hans erfarenheter från stora konsumentbolag som Facebook och Amazon.
"De arbetade konstant med användargränssnittet. Det behövdes inga instruktionsböcker, allt var intuitivt. Inom företagsmjukvara var det inte alls så. Vi tittade på hur man jobbade i de här konsumentbolagen och startade ett bolag riktat mot företagsmarknaden byggt efter samma principer", säger Aneel Bhusri.
Den enkla insikten har varit nyckeln till att bygga upp Workday. Bolaget är i dag börsnoterat och värderas till 135 miljarder kronor, bara 11 år efter att Aneel Bhusri startade det.
"Vi har varit ett riktigt distruptivt bolag inom vårt område. Mjukvara för HR och finans var varken molnbaserade eller intuitiva när vi startade", säger han.
Om vägen från starten för Workday 2003 fram till i dag har handlat om användargränssnitt och enkelhet så kommer kampen mellan mjukvaruföretagen de kommande åren att handla om analys, enligt Aneel Bhusri.
"Det görs stora framsteg inom maskininlärning. Vi har nu lanserat våra första produkter som bygger på den typen av analys och som kan ge råd till beslutsfattare. De kommande åren kommer vi att se nästa generation av beslutsstöd", säger han.
Läs mer: EQT Ventures storsatsar på maskininlärning
Workday har till exempel tagit fram verktyget Talent insights som kan larma en chef om att en anställd funderar på att sluta och föreslå lösningar på det.
"När vi testat Talent insights på vår data kan vi förutse 90 procent av alla tillfällen då personer funderar på att sluta. Sen hänger det naturligtvis på hur bra data ett specifikt företag har", säger han.
I och med att fler och fler företag använder Workdays mjukvara kan bolaget dra bättre och bättre slutsatser baserade på större mängder data. Strategin påminner mycket om bolag som till exempel Salesforce eller Microsoft i och med köpet av Linkedin.
"Det var ett smart köp av Microsoft och de kommer antagligen att använda datan för att förbättra sin mjukvara för försäljning. Vi är partners med Linkedin och kommer antagligen att fortsätta vara det om inte Microsoft stänger den möjligheten", säger Aneel Bhusri.
Läs mer: Microsoft köper Linkedin för 215 miljarder
Ett annat fokusområde för Workday är att bygga ut sin läroplattform för företagsutbildning. Än så länge handlar det mest om verktyg för företag att enkelt lägga upp och distribuera internutbildningar, men de kommande åren kan man komma att integrera externa partners.
"Vi ser att företag går mer mot små interaktiva kurser snarare än undervisning i klassrum. Där finns aktörer som Udacity som kan komma att bli en partner längre fram", säger Aneel Bhusri.
Utöver arbetet som vd för Workday sitter Aneel Bhusri också i styrelserna för Cloudera och Intel. Det, kombinerat med hans erfarenhet som teknik-investerare, gör att han har en god inblick i vad som händer på marknaden.
Bolag som går till börsen i dag tenderar att ha sunda affärsmodeller, till skillnad mot hur det var 1999.
Och när det kommer till bolagsvärderingar ser det inte alltför ljust ut, enligt honom.
"Generellt sett är de onoterade teknikbolagen övervärderade medan de noterade bolagen är rimligt värderade. De bolag som går till börsen i dag tenderar att ha sunda affärsmodeller, till skillnad mot hur det var 1999", säger han och fortsätter:
"Men på privatmarknaden är värderingarna galna och ännu viktigare: bolagen gör av med för mycket pengar för snabbt. I Silicon Valley ser vi nu nedvärderingar och nedskärningar, vi kan konstatera att det har varit en tech-bubbla bland de onoterade bolagen."
I vilket stadie av den bubblan befinner vi oss?
"Vi är nog precis i början av upprensningen, den har bara startat. Under en lång tid har det varit enkelt att få in mycket pengar från investerare men nu när det är svårare måste bolagen hitta sätt att få verksamheterna att gå runt och det är där vi befinner oss. Vissa kommer att lyckas, andra inte."
Läs mer: Skarpt läge i Silicon Valley: "Vi kommer att se många krascher i höst"