Hoppa till innehållet

Silicon Valley-profilen: "Tech-raset har bara börjat"

De privatägda teknikbolagen i Silicon Valley är för högt värderade. Det säger den tidigare riskkapitalisten och Workday-grundaren Aneel Bhusri, som tror att vi får se sjunkande värderingar en lång tid framöver. 

Aneel Bushri, grundare och vd av Workday.
Aneel Bushri, grundare och vd av Workday.Foto: FT

Aneel Bhusri är en profil i Silicon Valley. Han har arbetat som partner på riskkapitalbolaget Greylock under början av 2000-talet när man investerade i bland annat Facebook, Dropbox och Airbnb.

Di Digital träffar honom vid ett besök på Stockholmskontoret för bolaget Workday, som han är medgrundare till och vd för. Workdays affärsidé kommer från hans erfarenheter från stora konsumentbolag som Facebook och Amazon.

"De arbetade konstant med användargränssnittet. Det behövdes inga instruktionsböcker, allt var intuitivt. Inom företagsmjukvara var det inte alls så. Vi tittade på hur man jobbade i de här konsumentbolagen och startade ett bolag riktat mot företagsmarknaden byggt efter samma principer", säger Aneel Bhusri.

Den enkla insikten har varit nyckeln till att bygga upp Workday. Bolaget är i dag börsnoterat och värderas till 135 miljarder kronor, bara 11 år efter att Aneel Bhusri startade det.

"Vi har varit ett riktigt distruptivt bolag inom vårt område. Mjukvara för HR och finans var  varken molnbaserade eller intuitiva när vi startade", säger han.

Om vägen från starten för Workday 2003 fram till i dag har handlat om användargränssnitt och enkelhet så kommer kampen mellan mjukvaruföretagen de kommande åren att handla om analys, enligt Aneel Bhusri.

"Det görs stora framsteg inom maskininlärning. Vi har nu lanserat våra första produkter som bygger på den typen av analys och som kan ge råd till beslutsfattare. De kommande åren kommer vi att se nästa generation av beslutsstöd", säger han.

Läs mer: EQT Ventures storsatsar på maskininlärning

Workday har till exempel tagit fram verktyget Talent insights som kan larma en chef om att en anställd funderar på att sluta och föreslå lösningar på det.

"När vi testat Talent insights på vår data kan vi förutse 90 procent av alla tillfällen då personer funderar på att sluta. Sen hänger det naturligtvis på hur bra data ett specifikt företag har", säger han.

I och med att fler och fler företag använder Workdays mjukvara kan bolaget dra bättre och bättre slutsatser baserade på större mängder data. Strategin påminner mycket om bolag som till exempel Salesforce eller Microsoft i och med köpet av Linkedin.

"Det var ett smart köp av Microsoft och de kommer antagligen att använda datan för att förbättra sin mjukvara för försäljning. Vi är partners med Linkedin och kommer antagligen att fortsätta vara det om inte Microsoft stänger den möjligheten", säger Aneel Bhusri. 

Läs mer: Microsoft köper Linkedin för 215 miljarder

Ett annat fokusområde för Workday är att bygga ut sin läroplattform för företagsutbildning. Än så länge handlar det mest om verktyg för företag att enkelt lägga upp och distribuera internutbildningar, men de kommande åren kan man komma att integrera externa partners.

"Vi ser att företag går mer mot små interaktiva kurser snarare än undervisning i klassrum. Där finns aktörer som Udacity som kan komma att bli en partner längre fram", säger Aneel Bhusri. 

Utöver arbetet som vd för Workday sitter Aneel Bhusri också i styrelserna för Cloudera och Intel. Det, kombinerat med hans erfarenhet som teknik-investerare, gör att han har en god inblick i vad som händer på marknaden.

Bolag som går till börsen i dag tenderar att ha sunda affärsmodeller, till skillnad mot hur det var 1999.

Och när det kommer till bolagsvärderingar ser det inte alltför ljust ut, enligt honom.

"Generellt sett är de onoterade teknikbolagen övervärderade medan de noterade bolagen är rimligt värderade. De bolag som går till börsen i dag tenderar att ha sunda affärsmodeller, till skillnad mot hur det var 1999", säger han och fortsätter:

"Men på privatmarknaden är värderingarna galna och ännu viktigare: bolagen gör av med för mycket pengar för snabbt. I Silicon Valley ser vi nu nedvärderingar och nedskärningar, vi kan konstatera att det har varit en tech-bubbla bland de onoterade bolagen."

I vilket stadie av den bubblan befinner vi oss?

"Vi är nog precis i början av upprensningen, den har bara startat. Under en lång tid har det varit enkelt att få in mycket pengar från investerare men nu när det är svårare måste bolagen hitta sätt att få verksamheterna att gå runt och det är där vi befinner oss. Vissa kommer att lyckas, andra inte."

Läs mer: Skarpt läge i Silicon Valley: "Vi kommer att se många krascher i höst"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera