Hoppa till innehållet

Silicon Valley-svenskarna i Lookback tar in 55 miljoner

Det började med ett motiv på en t-shirt och slutade med en investering på 55 miljoner kronor. Det svenska Silicon Valley-baserade startupbolaget Lookback har fått en kapitalinjektion och precis börjat ta betalt från kunder som Spotify och Netflix.

Teamet på Lookback, som har sitt huvudkontor i Silicon Valley men anställda på olika ställen i världen.
Teamet på Lookback, som har sitt huvudkontor i Silicon Valley men anställda på olika ställen i världen.

(Di Digital/Silicon Valley) I december förra året stod Lookbacks medgrundare och tekniska chef Nevyn Bengtson i kön till Subway på en tågstation i San Francisco för att köpa en macka. På sig hade han en t-shirt från Oculus AI:s Kickstarter-kampanj, VR-bolaget som numera ägs av Facebook. ”The 6 million dollar t-shirt”, kallar han den.

I kön till Subway stod också Shvet Jain, partner i det då nystartade riskkapitalbolaget Spectrum 28 i Silicon Valley. Han frågade om Nevyn Bengtsson jobbade på Oculus AI och de började prata om sitt gemensamma intresse för VR.

Det där samtalet mynnade till slut ut i att Spectrum 28 ledde en investeringsrunda i Lookback på 6 miljoner dollar, motsvarande runt 55 miljoner kronor, tillsammans med befintliga investerare Index Ventures och det europeiska riskkapitalbolaget Lakestar.

Foto:

T-shirten som Nevyn Bengtsson hade på sig och som fångade investeraren Shvet Jains intresse.

”Jag har inte varit så involverad i rundan, mer än att jag var på rätt plats vid rätt tid”, säger Nevyn Bengtsson, som istället har fokuserat på att bygga vidare på Lookbacks produkter.

Totalt har bolaget tagit in 8,2 miljoner dollar i riskkapital, varav de aktuella 6 miljonerna i en A-runda.

Sådant kan bara hända i Silicon Valley.

Lookbacks tjänst riktar sig främst till personer som jobbar med användarupplevelser på olika sätt, titlar som ofta sätts samman med förkortningen UX. Med Lookbacks mjukvara kan de ta reda på hur användaren uppfattar ens app och använda den för förbättra produkten.

Det var 2013, när Nevyn Bengtsson jobbade som utvecklare på Spotify, som han kom på idén. Traditionellt jobbar UX-personer med fysiska kameror, ögonstyrning och fysiska fokusgrupper för att förstå användarna.

”Ju enklare tekniken blir, desto mer självgående kan UX-folket bli. Som utvecklare behöver du ofta ha empati för vad som händer, till exempel om folk står i regnet och Uber-appen inte fungerar”, säger Mai-Li Hammargren, marknadschef på Lookback.

Vi försöker att överlappa tidszoner.

Lookback startades i Stockholm i slutet av 2013, men har sedan två år tillbaka sitt huvudkontor i Silicon Valley. Mai-Li Hammargren, Nevyn Bengtsson och medgrundaren och vd:n Jonatan Littke håller till här, medan resten av de anställda finns i Stockholm, Delray Beach i Florida, Bend i Oregon, Montreal, Madrid och Bath.

Bolaget är definitionen av att jobba så kallat distribuerat, det vill säga att de tolv anställda är utspridda i världen.

”Vi försöker att överlappa tidszoner och jobbar i team över landsgränserna”, säger Mai-Li Hammargren.

Flytten över Atlanten till Silicon Valley för två år sedan var en direkt effekt av att Lookback fick Facebook som kund. Men samtidigt var pengarna på väg att ta slut och den första utmaningen var att försöka få in nytt riskkapital. Det visade sig inte vara så lätt och det var tufft där ett tag innan Nevyn Bengtsson tog på sig en viss t-shirt på rätt dag.

”Sådant kan bara hända i Silicon Valley”, säger Mai-Li Hammargren.

Med hjälp av pengarna, som kom in till bolaget innan sommaren, har Lookback vidareutvecklat sin första tjänst och lanserat två nya produkter – Participate och Live, som numera är integrerade.

Foto:

Skärmdump av Lookbacks tjänst Live, som fungerar för datorer, IOS och Android.

De nya tjänsterna innebär att man kan bjuda in en testperson från var man vill i världen och som inte fysiskt behöver vara på plats. Dessutom kan man bjuda in andra personer i ens team att titta på hur testpersonen använder en viss app i realtid.

”Det är det här alla kunder har bett oss om. Vi har tittat jättemycket på hur de jobbar och försökt digitalisera det”, säger Nevyn Bengtsson.

Vi har gått ifrån att inte riktigt veta vad vi är, till att fokusera helt på UX.

Det har till exempel tidigare varit svårt att spela in från Apples mobiloperativsystem IOS, i och med att bolaget har en kontrollerad miljö, och man har behövt en sladd eller ladda ner ett mjukvarukit. Men numera går det även att göra direkt i Lookbacks mobilapp.

”Vi har gått ifrån att inte riktigt veta vad vi är och rikta oss generellt mot produktutvecklingsteam, till att fokusera helt på UX. Det är en enkel lärdom som fungerar – fokus”, säger Nevyn Bengtsson.

I samband med lanseringarna de senaste två månaderna har Lookback också börjat ta betalt på allvar, enligt en prenumerationsmodell. Under första veckan efter man lanserade tjänsten Live fick bolaget över 1 000 nya kunder.

Vad intäktsmålet är för 2017 vill bolaget inte uppge.

”Jag är ute med mina lilla säljbil hos kunder säkert tre–fyra gånger i veckan”, säger Lookbacks vd Jonatan Littke.

I dag är förutom Facebook även Netflix, Buzzfeed, Spotify, SAP och Soundcloud bland kunderna. Totalt har Lookback 3 000 aktiva företag som använder bolagets tjänster och nu gäller det att få fler av dem att gå över från gratisversionen till att betala.

”Design- och UX-communityt berättar saker för varandra och det är ett område vars behov har vuxit”, säger Jonatan Littke.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera