Hoppa till innehållet

Silvana Imam: ”Jag och Cristina Stenbeck jobbar ihop”

Artisten Silvana Imam ligger i startgroparna för en hemligt startupbolag som heter House of Kraft. ”Jag och Cristina Stenbeck jobbar ihop”, säger hon.

(Di Digital/Visby) Inte ”the CEO of hiphop” som Jay-Z. Men väl the ”The Rapping CEO”. När Silvana Imam besöker Almedalen är det med en ny titel i programmet och i en roll som många inte är vana att se henne i.

”Jay-Z är en stor inspiration i hur man kan använda sitt varumärke, knyta ihop sina drömmar och tjäna pengar. För mig betyder 'The Rapping CEO' att jag inte vill bli ägd av någon. Jag äger min egen musik, min egen person och min egen passion. Vill du jobba med mig samarbetar vi, men du äger inte mig”, säger artisten, entreprenören och vd:n från scen på Google Sessions.

Silvana Imam är annars främst känd för sin musik. Hon skivdebuterade 2013 och vann en Grammis 2016. Samma år sommarpratade hon i P1-programmet Sommar. Följande år var hon huvudföremål i dokumentärfilmen ”Silvana – väck mig när ni vaknat” som vann en Guldbagge. Senaste albumet, ”Helig Moder”, släpptes i februari tidigare i år på det egna skivbolaget Naturkraft Silvana Imam AB.

Hon startade bolaget redan 2015, men då inte som ett renodlat skivbolag. Under 2017 redovisade det en nettoomsättning på 1,4 miljoner kronor och en vinst på 488 000 kronor.

”Omsättningen växer! Jag har klippt banden med mitt gamla management, eliminerat mellanhänder och jobbar med fler samarbetspartners än någonsin”, säger hon.

Läs mer: Di Weekend recenserar Silvana Imams album ”Helig Moder”  

I mars i år drog Silvana Imam igång ett nytt projekt som ledde till bildandet av House of Kraft AB. Företaget ska ”producera och marknadsföra artistisk och konstnärlig verksamhet samt bedriva därmed förenlig verksamhet”, enligt Bolagsverket. 

Själv är Silvana Imam fortfarande ganska hemlighetsfull om vad det hela ska handla om. 

”Jag är visionären bakom. Det handlar delvis om smyckesdesign och försäljning på nätet. Men jag vill skapa en massa olika produkter utifrån mina intresseområden. Vi ska berätta mer inom de närmaste månaderna”, säger hon.

Redan de första veckorna hörde hon av sig till Kinneviks storägare Cristina Stenbeck som sedan en tid investerar privat i startupbolag. 

”Jag 'DM:ade' Cristina på Instagram och berättade att jag hade en idé. Hon svarade direkt och var väldigt positiv. Vi bokade ett möte direkt”, skrattar Silvana Imam.

Mitt i Bruset: Cristina Stenbecks förvandling från Garbo till instagramkändis 

De två åt sedan lunch i Vasastan och pratade i en timme.

”Hon berättade om sitt liv och jag om mitt liv och mina idéer. En timme senare ringde hon och samarbetet var igång”, säger Silvana Imam.

Vad innebär det?

”Hon ringde några samtal och kopplade samman mig med lite folk som är duktiga på e-handel. Jag står för det kreativa, men behöver hjälp med business-sidan.”

Enligt Silvana Imam har de två hörts och setts en hel del sedan dess. Hon vill dock inte kommentera om Cristina Stenbeck erbjudit sig att investera i bolaget ännu. 

Pratar du med andra kända investerare?

”Ja. Jag kan inte den här världen. Men när jag berättar vilka de är för andra så förstår jag att de är kända.”

Vi har sett dig på Instagram med bland andra Cristina Stenbeck, Steve Angello och Martin Lorentzon. 

”Ja, men det är inte Martin eller Steve som jag för samtal med.”

Läs mer: Från Minsks landsbygd till Stockholms startupscen 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera