(Di Digital/Visby) Inte ”the CEO of hiphop” som Jay-Z. Men väl the ”The Rapping CEO”. När Silvana Imam besöker Almedalen är det med en ny titel i programmet och i en roll som många inte är vana att se henne i.
”Jay-Z är en stor inspiration i hur man kan använda sitt varumärke, knyta ihop sina drömmar och tjäna pengar. För mig betyder 'The Rapping CEO' att jag inte vill bli ägd av någon. Jag äger min egen musik, min egen person och min egen passion. Vill du jobba med mig samarbetar vi, men du äger inte mig”, säger artisten, entreprenören och vd:n från scen på Google Sessions.
Silvana Imam är annars främst känd för sin musik. Hon skivdebuterade 2013 och vann en Grammis 2016. Samma år sommarpratade hon i P1-programmet Sommar. Följande år var hon huvudföremål i dokumentärfilmen ”Silvana – väck mig när ni vaknat” som vann en Guldbagge. Senaste albumet, ”Helig Moder”, släpptes i februari tidigare i år på det egna skivbolaget Naturkraft Silvana Imam AB.
Hon startade bolaget redan 2015, men då inte som ett renodlat skivbolag. Under 2017 redovisade det en nettoomsättning på 1,4 miljoner kronor och en vinst på 488 000 kronor.
”Omsättningen växer! Jag har klippt banden med mitt gamla management, eliminerat mellanhänder och jobbar med fler samarbetspartners än någonsin”, säger hon.
Läs mer: Di Weekend recenserar Silvana Imams album ”Helig Moder”
I mars i år drog Silvana Imam igång ett nytt projekt som ledde till bildandet av House of Kraft AB. Företaget ska ”producera och marknadsföra artistisk och konstnärlig verksamhet samt bedriva därmed förenlig verksamhet”, enligt Bolagsverket.
Själv är Silvana Imam fortfarande ganska hemlighetsfull om vad det hela ska handla om.
”Jag är visionären bakom. Det handlar delvis om smyckesdesign och försäljning på nätet. Men jag vill skapa en massa olika produkter utifrån mina intresseområden. Vi ska berätta mer inom de närmaste månaderna”, säger hon.
Redan de första veckorna hörde hon av sig till Kinneviks storägare Cristina Stenbeck som sedan en tid investerar privat i startupbolag.
”Jag 'DM:ade' Cristina på Instagram och berättade att jag hade en idé. Hon svarade direkt och var väldigt positiv. Vi bokade ett möte direkt”, skrattar Silvana Imam.
Mitt i Bruset: Cristina Stenbecks förvandling från Garbo till instagramkändis
De två åt sedan lunch i Vasastan och pratade i en timme.
”Hon berättade om sitt liv och jag om mitt liv och mina idéer. En timme senare ringde hon och samarbetet var igång”, säger Silvana Imam.
Vad innebär det?
”Hon ringde några samtal och kopplade samman mig med lite folk som är duktiga på e-handel. Jag står för det kreativa, men behöver hjälp med business-sidan.”
Enligt Silvana Imam har de två hörts och setts en hel del sedan dess. Hon vill dock inte kommentera om Cristina Stenbeck erbjudit sig att investera i bolaget ännu.
Pratar du med andra kända investerare?
”Ja. Jag kan inte den här världen. Men när jag berättar vilka de är för andra så förstår jag att de är kända.”
Vi har sett dig på Instagram med bland andra Cristina Stenbeck, Steve Angello och Martin Lorentzon.
”Ja, men det är inte Martin eller Steve som jag för samtal med.”