Hoppa till innehållet

Sinch-utmanaren tar in 1,77 miljarder – Bonnier och Atomico med i jätterundan

Den molnbaserade kommunikationstjänsten Messagebird tar in 200 miljoner dollar till en värdering av 3 miljarder dollar – nära 27 miljarder kronor. Det är en tio gånger högre värdering än för ett år sedan. ”Rundan visar att det finns en uppdämd efterfrågan”, säger vd Robert Vis.

Niklas Zennströms Atomico investerar i Messagebird.
Niklas Zennströms Atomico investerar i Messagebird.

Europas senaste enhörning heter Messagebird.

Bolaget, hemmahörande i Holland, tar in massiva 200 miljoner dollar i en kapitalrunda som leds av Spark Capital – som tidigare investerat i bolag som Slack och Twitter.

Värderingen uppges vara 3 miljarder dollar, upp tio gånger från en uppskattning av 300 miljoner dollar för ett år sedan.

Även svenska Bonnier Ventures och Niklas Zennströms Londonbaserade riskkapitalbolag Atomico finns bland investerarna i rundan.

Tjänsten är en kommunikationsplattform inom så kallad ”omni channel”, där olika meddelandetjänsten kan kommunicera med varandra.

Bland konkurrenterna finns den svenska börsraketen Sinch, som stigit med över 200 procent sedan årsskiftet och värderas till 52 miljarder kronor, samt amerikanska Twilio.

Läs mer: TIN Fonders grundare: Så klarade vi coronakrisen – pekar ut guldkornen i portföljen

Messagebird beskriver hur slutkunder i dag vill kunna använda såväl sms som Whatsapp – eller andra tjänster – för att kommunicera med företag.

”Jag vill leva i en värld där jag kan interagera med ett företag utan att behöva stå i kö och vänta. Messagebird bryter ny mark med ”OPaaS” (Omnichannel Platform as a Service, Di:s anm.) det hela baseras på idén att globala företag ska ha en friktionsfri kommunikation med sina kunder över hela världen genom den kanal som de föredrar”, säger Robert Vis, grundare och vd Messagebird.

Bland företagets kunder i dag märks jättar som Lufthansa, Heineken, Hugo Boss och SAP samt uppstickare som Uber, Hellofresh och Deliveroo.

Det nya kapitalet kommer att användas för att tredubbla antalet anställda globalt och expandera på nyckelmarknader i Europa, Asien och Sydamerika, skriver bolaget.

Enligt ihärdiga medieuppgifter närmar sig Messagebird också en börsnotering.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera