Hoppa till innehållet

Singles Day slog rekord i Kina – men tillväxttakten mattas av

Alibaba noterade ett nytt försäljningsrekord vid söndagens Singles Day. Även i Sverige ökar intresset för den kinesiska shoppinghögtiden.

Budförare packar paket i Peking under Singles Day 2015.
Budförare packar paket i Peking under Singles Day 2015.Foto: Andy Wong

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba satte nytt försäljningsrekord vid söndagens shoppinghögtid Singles Day. Under dygnet uppgick försäljningen till 213,5 miljarder yuan, motsvarande 280 miljarder kronor. 

Singles Day har sitt ursprung i Kina och är ett sorts alternativ till Alla hjärtans dag. Men sedan Alibaba engagerat sig för tio år sedan har högtiden blivit ett gigantiskt försäljningstillfälle på nätet. 

Under Singles Day omsätter e-handelsjätten ensamt mångdubbelt mer än den totala handeln i USA i samband med Black Friday. Däremot avtog tillväxttakten i år. Alibabas intäkter steg med 27 procent i jämförelse med Singles Day 2017, då ökningen i årstakt var 39 procent.

Även om transaktioner skedde i över 230 länder under dagen är det främst kineser som handlar under Singles Day. Över 40 procent av kunderna köpte varor från internationella varumärken och de länder som sålde mest till Kina var Japan, USA, Sydkorea, Australien och Tyskland.

Läs mer: Ingen svensk rusning till världens största shoppingdag 

Än så länge har Singles Day dock inte etablerat sig på allvar i Sverige. Inför helgen kunde Di Digital rapportera att bara en procent av handlarna bedömde shoppinghögtiden som viktig. Bland e-handlare svarade två procent att Singles Day har stor betydelse för deras försäljning, enligt branschorganisationen Svensk Handel.

Däremot ser det ut som att intresset för Singles Day växer i Sverige, enligt prisjämförelsetjänsten Pricerunners bedömning.

”Enskilda e-handlare som hade kampanj på Singles Day ökade sin försäljning med 300 procent jämfört med 2017. Det är helt klart att julhandeln flyttar tidigare och tidigare. Vi förväntar oss att även Black Friday blir en succé i år med en tillväxt på 20 procent”, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, i en kommentar.

Av de 30 största e-handlarna i Sverige hade 63 procent specifika erbjudanden under Singles Day, enligt Pricerunner, till exempel sänkta priser på hela eller delar av produktsortimentet och rabattkoder tidsbegränsade till den 11 november.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera