Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba satte nytt försäljningsrekord vid söndagens shoppinghögtid Singles Day. Under dygnet uppgick försäljningen till 213,5 miljarder yuan, motsvarande 280 miljarder kronor.
Singles Day har sitt ursprung i Kina och är ett sorts alternativ till Alla hjärtans dag. Men sedan Alibaba engagerat sig för tio år sedan har högtiden blivit ett gigantiskt försäljningstillfälle på nätet.
Under Singles Day omsätter e-handelsjätten ensamt mångdubbelt mer än den totala handeln i USA i samband med Black Friday. Däremot avtog tillväxttakten i år. Alibabas intäkter steg med 27 procent i jämförelse med Singles Day 2017, då ökningen i årstakt var 39 procent.
Även om transaktioner skedde i över 230 länder under dagen är det främst kineser som handlar under Singles Day. Över 40 procent av kunderna köpte varor från internationella varumärken och de länder som sålde mest till Kina var Japan, USA, Sydkorea, Australien och Tyskland.
Läs mer: Ingen svensk rusning till världens största shoppingdag
Än så länge har Singles Day dock inte etablerat sig på allvar i Sverige. Inför helgen kunde Di Digital rapportera att bara en procent av handlarna bedömde shoppinghögtiden som viktig. Bland e-handlare svarade två procent att Singles Day har stor betydelse för deras försäljning, enligt branschorganisationen Svensk Handel.
Däremot ser det ut som att intresset för Singles Day växer i Sverige, enligt prisjämförelsetjänsten Pricerunners bedömning.
”Enskilda e-handlare som hade kampanj på Singles Day ökade sin försäljning med 300 procent jämfört med 2017. Det är helt klart att julhandeln flyttar tidigare och tidigare. Vi förväntar oss att även Black Friday blir en succé i år med en tillväxt på 20 procent”, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, i en kommentar.
Av de 30 största e-handlarna i Sverige hade 63 procent specifika erbjudanden under Singles Day, enligt Pricerunner, till exempel sänkta priser på hela eller delar av produktsortimentet och rabattkoder tidsbegränsade till den 11 november.