Vill du rädda mat, jämföra matpriser eller kanske bara beställa en fet hamburgare till soffbordet? Di Digital listar de sju viktigaste trenderna just nu:
1. Vi vill sluta slösa mat
Allt fler startupbolag grundar sin affärsidé på att sälja mat som annars riskerar att slängas. Ofta agerar de enbart som förmedlare, eller marknadsplats för själva varuutbytet. De har därmed låga kostnader och kan locka kunder med det sympatiska argumentet om att ”rädda mat”.
Matsmart
Matsmart.se grundades i december 2013 med idén att skapa en marknadsplats för varor som annars skulle kastas. Det handlar om överskottsvaror med kort datum eller utgående förpackningar – pasta, ris, konserver, oljor, mineralvatten och annat – som säljs till ofta markant lägre priser än i den vanliga dagligvaruhandeln.
Läs mer: Matsmart.se fyller på kassan med 36 miljoner
Karma
Karma jobbar med ett 100-tal restauranger och caféer i centrala Stockholm som har anslutit sig. Man har även lanserat tjänsten i Göteborg, Malmö och Umeå. Via appen kan man se hur frukostmackor, sallader och middagsrätter dyker upp och reas ut på olika håll i staden. Målet är att rusa runt och rädda dessa måltider.
Läs mer: Spotify-veteranen Sophia Bendz investerar i Karma
Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Ludvig Berling, produktchef, Elsa Bernadotte, operativ chef, och Mattis Larsson, teknikchef.
Resq
Resq Club är en finsk räddningstjänst i likhet med Karma som kopplar ihop gäster och restauranger för att rädda ätbar mat med hög kvalitet från att hamna i soptunnan.
Sopköket
Bolaget samarbetar med matbutiker och lagar mat av butikernas råvaror som är nära utgångsdatum eller har skador och annars skulle ha slängts.
Yourlocal
En dansk startup som har tagit sig över Öresundsbron. Bolaget kopplar samman lokala matbutiker, take away-restauranger och boende i närområdet för att minska matsvinnet.
Andra exempel: Allwin och Matmissionen.
2. Vi vill boka bord och betala i mobilen
Att boka bord via appar som Bookatable och Last Grab blir allt vanligare i landets storstäder. Flera appar vill även göra det möjligt att beställa mat och betala i mobilen.
Bookatable
En delvis svenskgrundad app som låter dig boka bord på restauranger. Affärsmodellen bygger på att restauranger kan locka fler kunder per bord. Vidare får de koll på sina kunder och kan gå ut med olika specialerbjudanden till dem.
Bookatable såldes i fjol till Michelin för en dryg miljard. Affären blev jackpot för medgrundaren PG Nilsson, som bland annat står bakom restaurangen Riche i Stockholm, och Creandums Johan Brenner, som investerat i bolaget tidigt.
Läs mer: Bookatable-affären jackpot för Creandum-toppen
Last Grab
Lastgrab är som sista minuten-resor, fast för restaurangplatser. Appen låter restauranger att marknadsföra sig via rabatter under tider av låg beläggning.
Last Grabs app.
Waitress
Waitress är en app som hjälper dig hitta restauranger i närheten, se deras meny, beställa och betala direkt med mobilen.
3. Vi vill att restaurangen kommer till oss
Wolt, Foodora och Uber Eats
Just nu pågår en febril kamp om leveranser av restaurangmat. De tre storspelarna är finska Wolt, tyska Foodora och amerikanska Uber Eats. De har börjat kriga i storstädernas mest centrala delar, men jobbar sig stegvis utåt.
Gänget på Wolt och Foodoras Sverigechef Felipe Gutierrez.
Läs mer: Fulspel när mat-appar krigar om krogar
Läs mer: Matkriget trappas upp – Uber Eats lanserar i Stockholm
4. Vi vill laga mat åt varandra
Viljan att själv vara kock för en kväll tycks vara stark i Sverige. En klassiker i sammanhanget är Airdine, ett Airbnb för middagsgäster. Tjänsten hjälper både de som vill ta emot gäster och de som vill betala en slant för att gå hem till någon annan för att äta.
Nyligen kunde Di Digital bland annat rapportera om Malmöbolaget Wunderchef, som låter folk köpa hemlagad mat av varandra. Sedan mitten av november är tjänsten tillgänglig för alla och sedan dess har man fått in fler än 1000 registrerade användare och fler än 60 hemmakockar har ansökt om att sälja sin mat på plattformen. I snitt levererar Wunderchef 50 måltider om dagen, veckans alla dagar.
Läs mer: Wunderchef vill revolutionera hämtmat med hemlagat
Alexander Baltaev är grundare av Wunderchef.
5. Vi vill få hjälp med det hemlagade
Matkassor och matboxar blir allt vanligare. Trenden drivs på av stora aktörer som Middagsfrid och Linas Matkasse, som fått mängder av små utmanare.
Linas Matkasse och Middagsfrid
Störst på matkassor är Linas matkasse som omsatte omkring 1,1 miljard kronor i fjol. I liket med Middagsfrid erbjuder bolaget en prenumerationstjänst där livsmedel levereras ihop med recept i matkassar direkt till dörren.
Läs mer: Linas matkasse slukar norsk konkurrent
Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck (på bilden ovan), som grundade Linas matkasse 2008.
Foodiebag
Hemleverans av restaurangmat som tillagas i hemmet.
Läs mer: Omstart för Foodiebag
Bakboxen
En prenumerationstjänst som varje månad skickar hem recept, ingredienser och köksredskap för att göra ett hemligt bakverk. Bolaget Crate Inventors som står bakom Bakboxen har nyligen även lanserat andra boxar, som exempelvis Dejtboxen.
Fikabox
En prenumerationstjänst som levererar en låda med valda nötter och choklad. Bolagets framtid är osäker sedan Fikabox har ansökt om rekonstruktion.
Veganboxen
En prenumerationstjänst som varje månad skickar hem veganska godsaker och djurvänliga snacks.
6. Vi vill ha livsmedel hemlevererat
Just nu är Mathem störst på marknaden för hemleverans av livsmedel. Men man utmanas av Axfood, som nyligen köpte konkurrenten Mat.se.
Mat.se med vd Måns Danielson.
Axfood har även egna e-handelsatsningar på sina kedjor Hemköp och Willys.
Även Coop, Ica och Bergendalhs erbjuder hemleveranser av livsmedel. Samtliga dessa utmanar matkasse-aktörerna genom egna matkassar och andra typer av måltidslösningar.
Läs mer: Willys öppnar lågprisbutik på nätet
En bubblare inom detta område är Icas Infridge – Ett pilotprojekt där Ica, det digitala låsföretaget Glue och Postnord leverade matvaror direkt till kundernas kylskåp. Partnerna utvärderar nu pilotprojektet för att se hur det ska passa in i ett större projekt.
7. Vi vill jämföra priser
Den senaste trenden är jämförelsesajter för matpriser. Fyra exempel på detta är Matpriskollen, Matspar, Matpriser och Matvarupriser.