Annons

Sju nischade sociala nätverk att ha koll på

Nischade sociala nätverk dyker upp i bransch efter bransch.
Nischade sociala nätverk dyker upp i bransch efter bransch.
De är mobila, beroendeframkallande och bygger på användargenerad data. Nischade sociala nätverk som Fishbrain och Vivino håller på att rita om spelreglerna i bransch efter bransch. Di Digital listar sju heta exempel du bör ha koll på.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

1. Fishbrain

Detta ”Facebook för sportfiskare” är det kändaste exemplet på ett svenskt nischat socialt nätverk. Appen har fått stor uppmärksamhet i USA och Sverige det senaste året.

Idén kan låta liten. Men branschen är enorm. Enligt den svenska grundaren Johan Attby finns det 60 miljoner sportfiskare bara i USA.


Fishbrains grundare Johan Attby har fått 1,5 miljoner användare på kroken.

Fishbrain grundares 2013 och appen har redan 1,5 miljoner användare. Hur många sportfiskare som vill chatta och dela bilder av sina baddare återstår att se. Men mycket talar för att Fishbrain kan fortsätta växa och med tiden börja tjäna rejält med pengar på premiummedlemskap och e-handel.

Läs mer: Succéappen Fishbrain börjar ta betalt

Appen innehåller även premiumtjänster som Big Fish Forecast, en prognos baserad på användargenererad data över var och när man kan fånga en riktigt stor fisk av en given art. Lägger man tusentals kronor om året på sportfiske är detta troligtvis värt premiumavgiften på 50 kronor per månad.

Ska man tro Johan Attby är nischade sociala nätverk lite av en vinnaren-tar-allt-bransch. Och nu tycks många riskkapitalbolag tro att just Fishbrian ska samla all världens sportfiskare. Sedan starten 2013 har Fishbrain lockat till sig cirka 90 Mkr i riskkapital.



2. Vivino

Ett Facebook för vinälskare. Precis som svenska Fishbrain visar danska Vivino varför mobilen har banat väg för nischade sociala medietjänster.

Med Vivino kan man nämligen fota av etiketter på vinflaskor med sin smartphone, spara det i ett bibliotek, ranka vinet och läsa hur andra rankat det. Lite som ett Tripadvisor för vin.

Vivino och Johan Brenner, partner på Creandum som investerat i bolaget.

Man kan även se vad vinet vanligtvis kostar. I många länder kan man även beställa en flaska (eller en låda) direkt över nätet. Dock inte i Sverige.

”Vivino är världens största vinapp. Man har även knäckt koden för hur man ska sälja vin på nätet”, säger Staffan Helgesson, partner på Creandum som investerade i appen i ett tidigt skede.

I mitten av januari tog bolaget in 210 Mkr i en investeringsrunda med Moet Hennessys vd i spetsen. Affären värderar Vivino till mellan 1 och 1,4 miljarder kronor, enligt Di Digitals uträkning.

Läs mer: Creandums vinapp lockar 210 Mkr från Moets vd mfl



3. Forza Football

Fotboll är ju en mycket stor nisch som potentiellt kan rymma många sociala medietjänster.  Det är ändå värt att nämna Göteborgsbaserade Football Addicts med appen Forza Football som lanserades 2012. 

Football Addicts lanserade nyligen livestreaming-appen Blåvitt inifrån.

I grunden aggregerar Forza Football resultat och nyheter från 560 ligor och turneringar i hela världen. Appen har 3 miljoner användare och användarna röstar i olika frågor totalt sex miljoner gånger per månad.

Läs mer: Hans Football Addicts vill “demokratisera fotbollen”


4. Youpic

Svenska Youpic grundades 2013 av Navid Razazi för att skapa en mötesplats för fotointresserade. Tanken är att allt från etablerade fotografer till hobbyfotografer ska kunna dela med sig av sina bästa bilder och få återkoppling från varandra.

Företaget, som är från Göteborg och fick plats i ett av Chalmers Ventures acceleratorprogram 2012, har tagit in finansiering från affärsänglar. Både den tidigare operativa chefen på Getty Images, Nick Evans-Lombe och fotografen Chris Ryan har gått in som delägare. Även Chalmers Ventures har gått in med kapital.

Spotify-veteranen Mengmeng Du är rådgivare på Youpic.

När Di Digital skrev om bolaget i november var man på väg att ta in ytterligare 5 miljoner dollar i finansiering.

YouPic har växt från 5 000 användare 2013 till drygt en miljon användare i dag. Målet är att ha en halv miljon användare dagligen.

En nyckelperson i den planerade tillväxtresan är Mengmeng Du, som fungerar som rådgivare åt bolaget sedan i våras. Mengmeng Du var tidigare chef för utlandslanseringen av Spotify och sitter numera med i ett antal bolagsstyrelser samt är operativ chef på poddcastplattformen Acast.

Läs mer: Spotify-stjärna ska hjälpa YouPic ut i världen


5. Oceans

Lite av en "bubblare" i branschen, kan man säga. Bolaget grundades 2013 av bröderna Jimmy och Daniel Reuterwall, båda med en bakgrund inom it- och telekombranschen och med dykning som främsta hobby.

Oceans började som en digital loggbok för dykare. Steg två var att utveckla ett socialt nätverk där dykare kan följa varandras dykresor, lägga ut bilder och tagga vilka fiskar de har sett.

Hittills har man tagit in cirka en halv miljon kronor i riskkapital och deltagit i Spingfields acceleratorprogram. Tjänsten är fortfarande liten, med cirka 5.000 användare, varav de flesta i USA och Brasilien. Men tillväxten är 20 procent per månad och potentialen är enorm.

Oceans app för Ios och Android.

”Det finns 20 miljoner dykare i världen. Vi vill nå en miljon på tre års sikt. Vi tar in mycket data som vi kommer ha nytta av i framtiden”, säger medgrundaren Jimmy Reuterwall, vd på Oceans som sitter på startupkontoret SUP46.

Han förbereder nu en andra såddrunda som ska ta in 2,5 Mkr under året.

På sikt är Oceans ambition att nå ut till icke-dykare med bilderna (man har redan 11.000 följare på Instagram) och bidra till vetenskapen med sin rådata. Man hoppas kunna sammanställa information om vattentemperatur, sikt, samt djurlivets rörelser och populationer.

”Vi ska även låta användare rapportera när de hittar miljöproblem, som plast i vattnet eller korallrev som skadats av fiske med dynamit”, säger Jimmy Reuterwall.


 

6. Happytail

I USA finns det ett hundcommunity som heter Dogster. I Sverige är det appen Happytail som försöker greppa kopplet om hundbranschen.

Happytail lanserades i november 2015 som en tjänst för hundägare som ville hitta hundvakter. Men tjänsten förändras snabbt och liknar allt mer ett regelrätt hundcommunity.

En ny version kommer ut redan i mars där man ska kunna bygga en profil, gilla och kommentera andras bilder, boka sociala promenader hundägare emellan och tipsa varandra om hundvänliga platser, säger medgrundarna.

Söta hundbilder. Saxat från Happytails blogg.

Än så länge har appen färre än 1 000 användare. Men många tror på idén. Bland annat investerade Kings Sverigechef och medgrundare Lars Markgren och Marcus Wallén, tidigare studiochef på King, nyligen 800 000 kronor i Happytail.

Läs mer: King-grundare investerar i hund-app


7. Strava

Fishbrains grundare Johan Attby är inte sen med att hylla detta amerikanska sociala nätverket för löpare och cyklister. Strava har på kort tid lyckats engagera folk på ett sätt som jätten Runkeeper inte gjort. På Strava kan man tävla mot sitt eget personbästa, men även med andra om bästa tiden på en viss sträcka, som en backe eller bro.

Inspirationsfilmerna duggar tätt på Stravas hemsida.

Har du sett en cyklist ta sig över en bro i en löjligt ambitiös takt nyligen? Det kan mycket väl vara en Strava-dåre.

Uppföljning: Sedan Di Digital skrev detta har vi uppmärksammats på ännu ett hett nischat socialt nätverk från Sverige. Det är Johan Ulfströms sociala jaktnätverk Easyhunt som redan lockat 50.000 användare. Läs vår artikel om Ulfströms kapitaljakt här.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies