Hoppa till innehållet

Sju poddavsnitt som skapar debatt

Att ta till sig nyheter med hjälp av olika podcasts blir allt vanligare bland landets beslutsfattare, chefer och så kallade ”tankeledare”. Di Digital listar sju poddavsnitt som skapar debatt och leder till eftertanke kring några av vår tids viktigaste tekniktrender. 

Terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm, Alibabas grundare Jack Ma och Avito-miljardären Jonas Nordlander.
Terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm, Alibabas grundare Jack Ma och Avito-miljardären Jonas Nordlander.

1. Vilken roll spelar teknik i hur vi hanterar terrordåd?
I Digitalpodden #110 diskuterar Sven och Jonas mediernas roll under terrordådet i Stockholm. Vad ska man rapportera och vad ska man inte rapporter? Och varför vi i Sverige inte har push-notiser vid krissituationer? Vidare pratar de om hur teknik kan hindra lastbilskapningar i framtiden.

https://embed.acast.com/digitalpodden/duschensombadarih-m-pengarochdanmarksuber-uppror

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


2. När tar Alibaba över Europas e-handel?
I Den Digitala Draken Alibaba (Del 1 av 2) får vi lära oss hur Jack Ma byggde världens största e-handelsbolag, kinesiska Alibaba som idag har ett börsvärde på närmare 1000 miljarder kronor. Alibaba köper just nu bolag i hela världen och bolaget väntas prägla internetutvecklingen i hela världen de kommande åren.


3. Hur blir man tech-miljardär?
I detta specialavsnitt av Digitalpodden berättar Avito-grundaren Jonas Nordlander hur han byggde upp sin "ryska Blocketkopia" samt om resan som investerare efter det. Han bjuder på historier om utpressning i Ryssland, snabba beslut och storbråk med delägaren Kinnevik. Men han talar också om alla inspirerande investeringar och om sitt nya fokus på välgörande bolag.

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpoddenbonusmedjonasnordlander

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


4. Hur bygger man en global teknikprodukt?
I avsnitt 101 av Framgångspodden gästar Konrad Bergström, mannen bakom Zound Industries med hörlurar med märken som Marshall och Urbanears. Han pratar om artificiell intelligens, ADHD och hur det är att lansera i 18 länder samtidigt. 


5. Har storbankerna missat fintech-tåget? 
I slutet av Digitalpodden #109 reder Sven och Jonas vad SEB, Nordea; Swedbank och Handelsbanken gjort för investeringar i den finansiella teknik-sektorn. Vem leder ligan? Hur mycket satsas? Kan de bli teknikledande eller har det missat tåget?

https://embed.acast.com/digitalpodden/amazon-skrall-alibabaisverigeochstorbankernasstartupvurm

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


6. Hur säljer man ett startupbolag?
Det är en dröm för många. Men hur gör man om en rad stora nordamerikanska techbolag tävlar om att få köpa ens baby? I avsnitt 7 av podcasten Start får vi höra den halsbrytande beskrivningen av hur det gick till när Jonas Hombert 2011 sålde sitt företag Jaycut till Blackberry. 


7. Kan Uber lösa framtidens transportproblem?
Hur kommer det sig att världens högst värderade startupbolag, Uber, tvingades vika ner sig på världens största marknad? Och hur viktigt blir Kina för den globala transportindustrin? Det är två frågor som dryftas när Digitala Draken beskriver Didis ofattbara framgångar världens mest folkrika land. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera