Hoppa till innehållet

Sju skäl att hålla koll på Linköpings startup-sektor

I höst besöker Di Digital Startup Tour Linköping. Här ger Martina Hegestig på inkubatorn LEAD en snabbintroduktion till stadens entreprenörsscen.

Martina Hegestig arbetar på LEAD i Linköping.
Martina Hegestig arbetar på LEAD i Linköping.Foto: crelle.se

Den 25 oktober anländer Di Digital Startup Tour, årets viktigaste startup-tävling, till Linköping. Anmäl ditt företag för att tävla om fina priser, bland annat en marknadsföringsbudget på en miljon kronor och en resa till Silicon Valley. Läs mer här!

Vill du pitcha ditt bolag inför juryn? Anmäl dig här!


Vad kännetecknar startup-scenen i din stad?

Regionen kännetecknas nog av att vara oproportionerligt framgångsrik, för att vara så liten som den är. Vi har en historik av framgångsrika bolagsresor som sträcker sig över flera generationer entreprenörer. Det skapar en kultur där det finns förebilder som kan inspirera och som också har engagerat sig i nya bolag med sin tid, erfarenhet och kapital. Ett återanvändande av resurserna och kompetensen, helt enkelt. 

Nämn fem spännande företag i staden som man bör hålla ögonen på

Det finns många bolag i regionen men om jag skulle nämna några skulle det nog vara AMRA som förvandlar MR-bilder i exakta mätningar av kroppssammansättning för att förutse och förebygga sjukdomar. Donya Labs som utvecklat Simplygon, optimering av 3D och just nu arbetar med nya marknader inom inom VR. Ett annat bolag som arbetar med broadcasting och VR är Norrköpingsbaserade Voysys som bland annat precis signat en affär med Red Bull. Ett annat bolag där det händer mycket just nu är XM Reality och också Wematter som utvecklar 3D skrivare för kontoret.  

Vad gör Linköping till en bra stad att starta företag i?

Om man ska vara typiskt svensk, så skulle jag nog säga att vi är lagom. Det är tillräckligt litet för att ha nära till kontakter och nätverk, men tillräckligt stort för att det ska finnas resurser och kompetens. Det finns en näringslivsdynamik och närhet till Universitetet och ett fokus på att samarbeta och skapa förutsättningar däremellan. Det som inte finns i här i regionen brukar vi få tillgång till från andra håll, till exempel Stockholm. 

 

Tillräckligt litet för att ha nära till kontakter och nätverk, tillräckligt stort för att det ska finnas resurser och kompetens.

 

Vad saknas och kan bli bättre?

Generellt sett är vi fantastiska på teknikutveckling och innovationer i Sverige. Vi upplever dock att vi inte håller riktigt samma höga kompetens kring affärsskapande och bolagsbygge. Det är allmängiltigt på en nationell nivå med möjligt undantag från några regioner (storstäder) men därmed också för vår region. Vi är inte på något sätt dåliga, men vi är inte lika starka och kunniga som vi är inom innovation och teknikutveckling…. 

Hur är tillgången på riskkapital och annan finansiering för unga företag?

Överlag så finns det goda förutsättningar för riskvilligt kapital. Givetvis finns det inte lika många riskkapitalister som i Stockholm, men i och med att vi finns en närhet till Stockholm så är det inte så långt bort. Flera bolag har attraherat förhållandevis stora summor och väckt uppmärksamhet, vilket också har öppnat upp för internationellt VC. I regionen finns också ett regionalt affärsängelnätverk som går in och stöttar bolag i relativt tidiga skeden. 

Vilka är de starkast bidragande orsakerna till att Linköping har en livskraftigstartupsektor?

Vi har ett starkt universitet som ligger i teknikens framkant, samtidigt som det finns stora arbetsgivare som också ligger i framkant. Det tillsammans med en kultur där många historiskt har blivit framgångsrika och samverkan mellan olika aktörer har främjat bolags utveckling. 

Vilka är de viktigaste organisationerna, nätverken och knytpunkterna i staden för en entreprenör att känna till?

Runt LEAD finns det en rad viktiga aktörer som alla skapar viktiga förutsättningar för entreprenörer och startups. Dels universitetet och LiU Innovation, ALMI och de båda Science Park miljöerna som har startupkurser och olika meetups och openoffices. Men framför allt så tror jag att det är viktiga att organisationerna och nätverken har nära samarbeten, så oavsett vem man får kontakt med först ska man alltid hamna ”rätt”.

Missa inte att anmäla dig till Di Digital Startup Tour, årets viktigaste entreprenörstävling. Anmäl dig här!

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera