Hoppa till innehållet

Sju Stockholmsbolag tävlar om miljonvinst i Startup Tour 2017

Trettiofem startupbolag gör upp om en miljon kronor i årets upplaga av Di Digitals Startup Tour. Nu är det klart vilka som som tävlar i delfinalen i Stockholm den 27 september.

Från vänster: Foodtruster, Inkbay, Landfall Games, Techbuddy, Globhe och Tracy. Ej med på bild: Bitrefill.
Från vänster: Foodtruster, Inkbay, Landfall Games, Techbuddy, Globhe och Tracy. Ej med på bild: Bitrefill.

I slutet av månaden inleds Startup Tour, Di Digitals pitchtävling som reser land och rike runt i jakten på nästa techsuccé. Första delfinalen sker i Stockholm den 27 september och de sju tävlande bolagen nu valts ut av Di Digitals redaktion (se nedan). 

Totalt här närmare 200 bolag redan ansökt om att pitcha på någon av de fem orterna, Stockholm, Umeå, Linköping, Göteborg och Malmö. Vinnarna av deltävlingarna gör sedan upp i en final den 7 december på Kulturhuset i Stockholm. 

Startup Tour blir både större och bättre i år.

Thomas Danielsson, projektchef Dagens Industri, lovar att Startup Tour ska bli ännu bättre i år. 

”Startup Tour blir både större och bättre i år. Vi har brutit ut finalen till en egen dag och därmed utökat till sex datum. Vidare har vi satt ännu mer fokus på mingelytorna för att bli ett ännu bättre forum för entreprenörer och investerare”, säger han.

I fjol överraskade health tech-bolaget Amra genom att vinna delfinalen i Linköping och plocka hem förstapriset på finalen i Stockholm. Bolaget, som mäter kroppsfetter med magnetkamera, belönades bland annat med en miljon kronor i annonspengar från Bonnier.

Foto: Patrik Olsson
Juryn och finalisterna samlas på scen när Amra vinner första priset vid Startup Tour 2016. Moderatorer är Di Digitals Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud.

Läs mer: Efter vinsten i Startup Tour: Amra tar in 80 Mkr

Själva tävlingen går ut på att bolagen får tre minuter på sig att pitcha sin affärsidé inför en jury med några av Sveriges tyngsta tech-investerare. Riskkapitalbolagen Northzone och Creandum är redan ombord, och fler ska tillkomma. Juryn väljer sedan ut tre finalister, men publiken ansvarar för att rösta fram vinnarna i delfinalerna.

Vid sidan av tävlingarna utlovas även inspirerande intervjuer med techprofiler som Norrskens Anna Ryott, Izettles Jacob De Geer och spelmiljardären Fredrik Wester, som gästar sin hemstad Umeå.

Pitchexpertern Aurore Belfrage ger sina bästa tips:

Två bolag har redan direktkvalificerat sig till tävlingen. Den ena är det medicinska drönarbolaget Globhe som vann Di Digitals pitchtävling Female Founders. Det andra är Doctrin som tog hem segern i Di Digitals Health Tech Pitch Day

Läs mer: Lena Apler är årets Female Founder

Förstapris i finalen: En miljon i annonspengar från Bonnier samt en rad andra priser från SJ, Volkswagen, Zacco och Epicenter. Mer om detta här.


Di Digital Startup Tour:
Stockholm 27 september - Hotel Rival
Umeå 11 oktober - Väven
Linköping 25 oktober - Torn1
Göteborg 8 november - Kajskjul8
Malmö 22 november - Slagthuset
Final i Stockholm 7 december - Kulturhuset
(Deadline för ansökningar tre veckor innan aktuellt datum)

Dörrarna öppnas kl 15:30.
Biljett- och praktisk information till Stockholm hittas här.
Allt om tävlingen: Startuptour.di.se


De pitchar i delfinalen i Stockholm:
1. Bitrefill
(NTL), bitcoinbetalningar för mobilabonnemang
Foto:
Grundare: Sergej Kotliar (ska pitcha) 
Grundades: 2015 
Årsomsättning: 7,7 Mkr 2017 
Antal anställda: 10
2. Swiftr (NTL) digitalt gymmedlemskap
Foto:
Grundades: 2016 av Fanny Sjöström och Johanna Sjögren
Antal anställda: 3
Årsomsättning: –
3. Inkbay (NTL), tatueringssalonger på nätet
Foto:
Grundades: I maj 2016 av Fredrik Glimskär, Pelle Nyman och Linus Sörensen 
Anställda: 5 
Omsättning:  –
4. Techbuddy (NTL), Uber för tech-support
Foto:
Grundandes: 2015 av Tahero Nori och David Ovsepian. Lanserades i juli 2016.
Antal anställda: 12 
Omsättning: just nu 700 000 kronor i månaden
5. Landfall Games (NTL), spelbolag
Foto:
Grundades: I maj 2015 av Wilhelm Nylund, Petter Henriksson och Philip Westre 
Antal anställda: 11 
Årsomsättning: 871 000 kronor
6. Foodtruster (NTL), recensioner av livsmedelFoto:
Grundades: 2016 av Anna Lindblad, Björn Poppe och Sanna Danell (ska pitcha).  
Antal anställda: 0 
Omsättning: –
7. Globhe (NTL), medicinska drönartransporter
Grundades:  2015  av Helena Samsioe (ska pitcha)
Anställda: 3 
Årsomsättning: 860 000 kronor
Foto: Jonas Eng.
Helena Samsioes, vd och grundare av Globhe, tog hem segern vid Female Founders tidigare i år.

Läs alla artiklar om Startup Tour och Di Digitals övriga pitchtävlingar under fliken Startup Tour. 

 Fotnot: Tracy var tidigare utvalt att pitcha i delfinalen i Stockholm. Bolaget fick tyvärr förhinder och ersätts nu av uppstickaren Swiftr.


Mer om Startup Tour 2017 i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/alltljuspaapplesiphonex

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera