Hoppa till innehållet

Sjunkande omsättning för Qliro

Kinnevikägda E-handelsbolaget Qliro redovisar minskande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Samtidigt visar bolaget en vändning till rörelsevinst. Det får aktien att stiga.

Qliros vd Marcus Lindqvist.
Qliros vd Marcus Lindqvist.Foto: Jesper Frisk

Omsättningen för Qliro Group, med Cdon Marketplace, Qliro Financial Services och Nelly, uppgick till 665,1 miljoner kronor (686,4), en minskning med 3 procent mot föregående år.

Samtliga tre delar inom bolaget ökar enligt rapporten. 

Cdon försäljningen hos externa handlare med 22 procent och med det också bruttovinsten med 19 procent. 

Bolagets fintech-del, Qliro Financial Services, ökade rörelseintäkterna med 36 procent och låneboken med hela 51 procent, nu har Financial Services nått strax över 1,2 miljarder kronor i utlåning.

Även e-handeln med kläder, Nelly, ökade. Nelly växte med 11 procent för andra kvartalet i rad. 

Rörelseresultatet för Qliro Group blev 0,7 miljoner kronor (-4,4), med en rörelsemarginal på 0,1 procent. Resultatet efter skatt blev -1,8 miljoner kronor (-2,0). 

Resultat per aktie hamnade på -0,01 kronor (-0,01), vilket inkluderar avvecklad verksamhet.

Börsen reagerar positivt på beskeden från Qliro. Klockan 09:25 hade aktien stigit med drygt 8,2 procent och handlades för 12,12 kronor.

Så sent som i går, den 18 oktober, beslöt styrelsen att ändra de finansiella målen för samtliga tre delar i bolaget. 

Financial Services nya mål är att uppnå ett rörelseresultat före av- och nedskrivningar på mellan 100 och 125 miljoner kronor under 2019 vilket kan jämföras med tidigare mål om lägst 150 miljoner.

Cdon Marketplace nya mål är att uppnå en tillväxt i de externa handlarnas bruttoförsäljningsvärde på över 20 procent årligen samt en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar på över 3 procent av nettoomsättningen per år.

Tidigare långsiktiga mål var att uppnå en organisk tillväxt i bruttoförsäljningsvärde om 10 procent per år i genomsnitt och generera ett rörelseresultat före av- och nedskrivningar om 1-2 procent av bruttoförsäljningsvärdet.

För modedelen Nelly är de nya målen att uppnå en organisk tillväxt i nettoomsättningen över 10 procent per år och en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar på över 6 procent per år.

Detta kan ställas mot tidigare långsiktiga mål om att uppnå en organisk tillväxt om 8 procent per år i genomsnitt och generera en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar om minst 6 procent.

Kinnevik äger 29 procent av Qliro.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera